Интелигентността на децата е изложена на риск, ако играят твърде често на таблет или смартфон
Ново проучване разкри връзката между детската интелигентност и електронните устройства. Учените смятат, че прекомерната употреба на смартфони и таблети в ранна възраст намалява когнитивните умения, а така също езиковото и социално-емоционалното развитие на децата.
Въпросът е интересен и преди всичко навременен, тъй като новите поколения са изложени на дигиталните устройства от наистина много малки. Ето и какво установиха изследователи от Шанхайския университет Jiao Tong.
Времето, прекарано по такъв начин, може да има значение
ОЩЕ ОТ #таблет
Изследването, което наскоро се появи на страниците на JAMA Pediatrics, включва 152 деца, които са наблюдавани от шестия им месец до навършване на 6 години. Времето, прекарано на екрана, е било класифицирано в 3 групи:
- ниска (деца, които прекарват около час дневно на такива устройства и това остава контстантно във времето до 6-годишна възраст);
- нарастване в по-късна възраст (прекарвали са съвсем малко време в ранна възраст, но на по-късен етап са увеличи това, достигайки до 4 часа дневно);
- нарастване от ранна възраст (деца, които са прекарвали повече от 2 часа пред екраните на ден от 2-годишна възраст).
Изводите на специалистите са, че прекомерното време пред екрана (това на групите с късно и ранно нарастване), е свързано и с по-лоши когнитивни и социално-емоционални резултати в развитието в сравнение с връстниците в групата с ниско потребление.
Таблети и смартфони с фиксирано време
Учените установили категорично, че интелектуалните способности се влошават с увеличаване на времето, което децата прекарват на устройствата. И в двете групи с висока консумация се наблюдавало влошаване на когнитивните и интелектуалните способности. По-конкретно: в по-засегнатата рискова група се наблюдавало намаление на умения като работна памет, скорост на разсъждение и вербално разбиране с около 8,23%, а в другата рискова – с около 6,68%.
Освен това при тези деца имало и 2% увеличение на риска от развитие на поведенчески или психологически проблеми като разстройства на вниманието и хиперактивност.
С други думи, резултатите от това проучване предполагат, че както продължителността, така и началото на излагането на екрана са важни по отношение на когнитивното и социално-емоционалното развитие на децата.
Продължава на страницата на Новите родители