В Южна Африка е открита скала на 2 милиарда години. Нещо повече - в нея се намират микроби, които все още са живи и процъфтяват. На практика това са най-старите примери за живи микроби, откривани някога в древна скала.

„Не знаехме дали скалите на възраст 2 милиарда години са обитаеми. Досега най-старият геоложки слой, в който са открити живи микроорганизми, беше находище на 100 милиона години под океанското дъно, така че това е много вълнуващо откритие“, казва в изявление Йохи Сузуки от Токийския университет, водещ автор на изследването, представящо новото откритие.

„Като изучаваме ДНК и геномите на микроби като тези, може би ще успеем да разберем еволюцията на много ранния живот на Земята.“

Микробите са открити в запечатана пукнатина в древна скала, която е изкопана от Бушвелдския магмен комплекс в Южна Африка - скална интрузия, образувала се при бавното охлаждане на магмата под повърхността на Земята. Огромният комплекс обхваща площ с размерите на Ирландия и съдържа някои от най-богатите рудни залежи на Земята, включително около 70 % от добиваната в света платина. Той е останал сравнително непроменен от образуването си, осигурявайки перфектни условия, в които древният микробен живот може да оцелее.

Подобни организми, живеещи далеч под повърхността на Земята, се развиват изключително бавно и имат бавен метаболизъм, което означава, че могат да се запазят в магмени скали в геоложки мащаби - до 2 милиарда години, както показват последните изследвания.

30-сантиметровата проба от скално ядро, в която са открити древни микроби. Източник: Y. Suzuki

С помощта на Международната програма за континентално научно сондиране изследователите пробиват 15 метра под земята, за да извлекат 30-сантиметрова скална проба. При по-внимателен преглед екипът открива живи микробни клетки, плътно разположени в пукнатини в скалата, изолирани от външната среда чрез запълнени с глина празнини.

За да потвърдят, че микробите са местни за скалната проба, а не са замърсители от процесите на сондиране или изследване, те оцветяват ДНК на микробите и използват инфрачервена спектроскопия, за да разгледат протеините в тях, както и тези в заобикалящата ги глина - техника, която са въвели за първи път още през 2020 г. Това им позволява да установят, че архаичните организми са живи и не са замърсени.

Тъй като това са най-старите живи микроби, откривани някога в скални проби, последиците от тяхното откритие са мащабни - потенциално дори по отношение на Червената планета.

„Много се интересувам от съществуването на подземни микроби не само на Земята, но и от възможността да ги открием на други планети“, казва Сузуки.

Въпреки че марсианските скали обикновено са много по-стари, „марсоходът на НАСА „Пърсивиърънс“ трябва да донесе скали, които са на възраст, подобна на тази, която използвахме в това проучване. Откриването на микробен живот в проби от Земята отпреди 2 милиарда години и възможността да потвърдим с точност тяхната автентичност ме кара да се вълнувам от това, което може би ще успеем да открием впоследствие в проби от Марс.“

Изследването е публикувано в списание Microbial Ecology.