За първи път в живота си вашето бебе казва „Ма-ма“ и земята под краката ви изчезва. Но преди това и преди да проговори наистина, трябва да извървите дълъг път.

Как може да ускорите процеса и да стимулирате детето да говори, разказва майката на две деца Татяна Турбал.

Не знам защо, но мисълта дали и кога бебето ми ще проговори ме тревожеше най-много още преди да се роди и реших да развивам речта на дъщеря си от първите дни на живота й.
Отначало това бяха монолози. Бях търпелива, бърборех непрестанно и чаках.
Усилията ми не бяха напразни. На година и четири месеца момиченцето ми повтаряше прости думи след мен: „под“, „вода“, „заек“. След три месеца тя спокойно каза „куче“ и „кола“. На две години тя проговори с прости фрази и започна да произнася „р“.
До този резултат стигнах до голяма степен интуитивно. 

Стъпка 1: На живо в радио режим

Дъщеря ми заспиваше, слушайки моите приказки и песни. Слушаше ги и докато беше будна. Скоро се включиха и роднини. Бабите и дядовците си спомниха всички стихотворения и детски песнички, които някога са чували, а когато репертоарът им се изчерпа, взеха книги и влязоха в интернет.

„Задължително е да се говори с детето, нищо, че първоначално то нищо не разбира нищо. След това, когато вече разбира, мълчи в отговор“, коментира неврологът д-р Александра Пашенцева. - Аудио приказките или образователните програми на таблета не могат да заменят живата реч. Децата имат нужда от вербален контакт“.

Речта се развива чрез подражание и имитация, така че ясната, бърза реч на околните възрастни играе важна роля. Активният речник на детето се увеличава постепенно. И едва към петгодишна възраст речта на децата се доближава до тази на възрастните.

Стъпка 2. Правете се на смешник

Направих физиономии на дъщеря си, издух и засмуках бузите си. И всичко това под звуковия „акомпанимент“: щракане с език и пляскане с устни, бръмчене и съскане.)
Дъщеря ми повтаряше тези звуци след мен. Играта едновременно я забавляваше и тренираше артикулационните й мускули.

Развитието на артикулацията е важен компонент от развитието на речта. За да развият артикулацията, логопедите използват упражнения, които се изпълняват като игра. Така започва формирането на звуците.

Стъпка 3. Повторете всичко много пъти

Първо повтаряме прости думи - „дай“, „бум“ или такива, които се състоят от две еднакви срички - „татко“, „мама“, „баба“. Всичко това е в играта, с усмивка, без напрежение.
Щом пред нас имаше предмети, които дъщеря ми познаваше и знаеше имената, посочвах с пръст и чаках. В същото време се опитах да избегна всякакви „бип-бип“ и „пуф-паф“. Чаках да каже цялата дума.

По-късно й предлагах да повтаря малко по-сложни думи. Ако бяха много дълги, първо сричка по сричка и едва след това пробваше да я каже цялата.
Ономатопеята е много важна и изобщо не трябва да се пренебрегва. Тези думи, като правило, служат за обозначаване на действия (например влак се движи - „пуф-паф“, вода капе - „кап-кап“, часовник работи - „тик-так“. Трябва обаче да се уверим, че детето няма да „заседне“ на този етап и навреме да премине към следващия – към произнасянето на думите, които са му познати.

Най-лесният начин да разберете дали детето е готово да каже определена дума е като наблюдавате какви звуци вече произнася. Така че, вместо „кап-кап“, в даден момент си струва да го стимулирате да каже думата „вода“. И ако успее, трябва да се сбогува с „кап-кап“.

Стъпка 4. Правете се, че не го разбирате

Ако дъщеря ми поиска нещо с жестове, въпреки че може да използва проста дума, аз се преструвах, че не мога да разбера какво иска (разбира се, водех я до тоалетната навреме).
Тук обаче е много важно да не прекалите.
Децата реагират различно на неразбирането. Някои изпадат в истерия и надават писъци. Тогава дайте пример как детето само да произнесе правилно думата.

Продължава на страницата на Новите родители