Учени най-накрая потвърдиха съществуването на перовскит от калциев силикат чрез проби, които са си проправили път от долната мантия на Земята до повърхността. Т.е. те са изминали най-малко 660 км! Как точно? Заклещвайки се в дефектни диаманти, които нашата планета буквално е „изплюла“. Новият минерал е кръстен дейвмаоит, а откритията с публикувани в научното издание Science.

Смята се, че перовскит от калциев силикат е четвъртият минерал, който се среща в най-голямо изобилие на Земята. Въпреки това той е отвъд нашия досег. Предишно потенциално откритие на проба от 2018 г. (също в диамант) обаче не пасва напълно на свойствата, които очакваме да открием в този минерал.

Минералът може да бъде създаден в лабораторни условия с помощта на лазер, симулиращ високо налягане. Веднъж обаче щом налягането спре, кубичната му форма се разпада. Досега не бе възможно да се натъкнем на него в естествената му форма. Този диамант обаче е успял да го съхрани изцяло.

„Откритието е резултат от усилия, положени десетилетия наред, и развитието и използването на микроаналитични техники за идентифицирането на структурата и състава на инклузии на микро ниво в диаманти“, казва д-р Оливър Чаунер от Университета на Невада в Лас Вегас по време на аудио брифинг.

Днес учените най-накрая успяват да потвърдят този минерал, издирван от край време, и дори разказват за някои от неговите най-интересни свойства. В частност, екипът показва ключовата роля на невероятно силното налягане, благодарение на което се формира. Научният труд описва способността му да включва в себе си най-разнообразни елементи, а това е особено важно за геологията на нашата планета.

„Структурният и химичният анализ на минерала показва, че той може да съдържа в себе си най-различни елементи – досущ като натъпкването на обмени обекти в кошче за боклук – пише екипът. – По-конкретно – в него откриваме големи количества уловен калий.“

По-рано бе показано в експериментални условия, че подобен минерал може да изпълнява ролята на кошче за радиоактивния уран и торий. Тези два елемента, наред с калия, са ключови при производството на топлина. Също така това е доказателство, че дейвмаоит се среща в изобилни количества и умението му да съхранява други елементи допринася за създаването на топлината в по-долния пласт на мантията.

Находката кара учените да смятат, че един ден ще се натъкнат и на други минерали, които съществуват единствено при високо налягане.