Време е за нашия месечен обзор на астрономическите явления. Какво по-интересно ни очаква през август 2024 г?

Идват Персеидите

Снимка: Dreamsfilms / Shutterstock

На 12. август в 17:00 ч настъпва пикът на метеорния поток Персеиди. Очакват ни от 50 до 100 падащи звезди на час. Непременно отделете малко време в нощта на 11. срещу 12. и 12. срещу 13., за да им се насладите.

Защо се нарича Персеиди?

Опашките на всички метеори изглеждат така, сякаш сочат към съзвездието Персей в северното полукълбо. Ето защо събитието се нарича метеорен дъжд Персеиди.

По време на пика на метеоритния дъжд, когато преминаваме през най-гъстата част на опашката, звездните наблюдатели в Северното полукълбо могат да очакват да видят до 60-70 падащи звезди на час, при условие че небето над тях е тъмно и ясно.

Дъждът през 2016 г. беше страхотен, като близо 200 метеора на час осветиха нощта благодарение на факта, че Юпитер придърпваще праховата следа на кометата и това от своя страна позволи на Земята да се промъкне по-дълбоко в потока.

Сатурн е 0,5° южно от Луната. Луната покрива Сатурн

На 21 август от България ще е видимо покриване на Сатурн от Луната.

Източник: John Beetle / Shutterstock

Сатурн ясно се вижда и лесно се открива с просто око. За да се наблюдават пръстените, е необходимо най-малко увеличение 25 пъти и диаметър на обектива 50мм. В телескоп с диаметър над 100мм и увеличение по-голямо от 60 пъти се виждат спътниците и структурата на пръстените.

Церера завършва ретроградно движение

Източник: Claudio Caridi / Shutterstock

Планетата джудже Церера ще е видима от средата на януари до края на годината. В периода на ретроградното и движение, около противостоянието със Слънцето, тя ще бъде най-ярка и видима цяла нощ. През годината се движи сред звездите на съзвездията Змиеносец, Стрелец и Козирог.

Фази на Луната

4 август - новолуние.

19 август - пълнолуние. Естерова луна.

Защо се нарича Естерова? Индианска легенда гласи, че по време на августовското пълнолуние големи есетрови риби сякаш сами скачали в мрежите на рибарите. Именно затова те го нарекли „Есетрова луна“.

Какво още?

4 август в 11:00 ч - Меркурий започва ретроградно движение.

6 август в 23:00 ч - (7) Iris е в противостояние на Слънцето.

22 авгусг в 01:00 ч - Нептун е 0,7° южно от Луната.

26 август в 07:00 ч - Луната покрива звезден куп Плеади.

Повече информация: официален сайт на "Астрономически календар", фейсбук страница, блог