10 базови принципа на школата Монтесори
6. Дали да играе само или в група, решава то
Хлапето се учи да отстоява собственото си пространство и да уважава чуждото само при взаимодействие с останалите. И, ако детето по-късно от връстниците си е дошло в групата и не успява „да подели“ играчките с останалите, след 5-6 месеца се научава и свиква. Започва да се отнася по-спокойно, ако друг му пипа играчките.
От друга страна, ако то действително иска да си играе в група, заедно с останалите, ще намери начин да се договори и да постигне компромис.
7. Занимава се с нещо толкова време, колкото реши
В класовете на Монтесори никой не припира и не кара детето да бърза. Не дърпа играчката от ръцете на детето, защо вече си е играло „достатъчно“ с нея. За това следят не само педагозите, но и самите деца.
В същото време, ако хлапето е взело кубчетата, но след 2 минути губи интерес и не иска повече да ги реди, а хваща съдовете, за да „почне да готви“ , никой не го тласка обратно към кубчетата, нито го насърчава с думите: „Хайде довърши си започнатото редене, виж, каква хубава картинка ти се получава!“
8. В групата има правила, които спазват дори възрастните
Например – всички играчки и материали си имат определени места. След като детето си поиграе, знае, че трябва да ги върне точно там, където са били подредени. С течение на времето, това става автоматично и се превръща в навик, без да се налага да повтаряте.
Има и още нещо важно. По време на заниманията всички се стараят да е тихо и приятно – не се говори високо, не се вика. Това правило спазват дори педагозите.
9. Детето може само да оцени своята работа
Монтесори винаги е избирала такива материали, с които децата да могат да боравят самостоятелно. И да не им е нужен възрастен човек, който да им казва дали правилно изпълняват задачата или не. Например, когато пъхат цилиндър в по-малък, сами ще усетят, ако сбъркат, защото той няма как да попадне в дупката и ще се коригират.
10. Никой не налага своята помощ, само предлага
Самостоятелността се насърчава и поддържа – никой не бърза, не пресира детето и не предлага помощ, ако тя не е поискана. Но то винаги може да се обърне за помощ от педагога.
Адаптация Мона Василева / Новите родители