Откъде започва промяната?
Жонглиране с множество крайни срокове, превключване между срещи и телефонни разговори през целия ден, безкрайно четене на имейли. Звучи ли ви познато? Сценарият е стандартен на повечето работни места и кара все повече и повече служители да страдат от бърнаут. От всичко това е ясно, че приоритетите на компаниите трябва да се променят. Фирмата Американската компания Exos, компания, предоставя корпоративни уелнес решения на почти една четвърт от компаниите от Fortune 100, казва, че промяната трябва да започне от върха.
Създаването на фирмена култура, насърчаваща креативното мислене и любопитството, може да осигури на служителите прилив на вдъхновение, от който се нуждаят- не само да останат на работата си, но и да се почувстват отново мотивирани и вдъхновени. Според Exos има три начина, по които мениджърите могат да помогнат за осъществяването на промяната към по-добра фирмен култура:
Минимизирайте превключването между задачи
Смяната на проекти и приоритети в рамките на работния ден е рецепта за изтощен ум. Това пречи на хората да се чувстват ангажирани, мотивирани и удовлетворени – все неща, които са от ключово значение за намирането на смисъл в работата. „Честото превключване между задачи е форма на хипер-разсейване“, казва Крис Бертрам, старши директор „Приложната неврология“ в Exos. „Така не остава време за по-задълбочен фокус“, добавя той.
Макар че мултитаскингът може да изглежда като добър начин за оптимизиране на работния процес, вършенето на няколко неща едновременно и прекъсванията в концентрацията при преминаването от една задача на друга увеличават вероятността за правенето на грешки. Изследванията показват, че превключването от една задача на друга може да доведе до загуба на продуктивност от 40%.
По тази причина е добре да въведете нови политики за относно графиките на работа и крайните срокове, които да позволят на служителите да се съсредоточат върху една задача. Това води до по-обмислени и креативни идеи и решения, които в крайна сметка подобряват дългосрочното представяне на работниците.
Дайте приоритет на целенасочените почивки
Най-добрият начин да противодействате на изтощението от прегаряне е чрез целенасочена почивка. Какво ще рече това? На първо място, проверката на имейли и четенето на постова в социалните мрежи не попадат в тази категория. Тези действия само засилват склонността за превключване от една задача на друга и не позволяват на ума да си почине и да се презареди.
Изследванията показват, че по-честите почивки от всякакъв вид водят до по-малко стрес, но насърчаването на дейности като разходка или медитация помага за увеличаване на производителността на служителите.
„Тези неща се натрупват с времето“, казва Бертрам. „Резултатът е, че служителите няма да се чувстват толкова изтощени или претоварени в края на деня“, добавя той.
Целенасочените почивки са от голямо значение. Разтягане, разходка навън с колега, пиене на вода или практикуване на медитация, например, вече се квалифицират като форми на активно възстановяване.
„Дайте на служителите си инструменти, които могат да използват сами, по всяко време, безплатно“, казва Бертрам. Тези инструменти в идеалния случай са част от вашата корпоративна уелнес програма и са лесно достъпни както за работещи на място, така и за служителите, работещи от разстояние.
Дайте на служителите си свободата да опитват нови неща
Ако позволите на служителите да се чувстват така, сякаш контролират своите резултати в работата, ще увеличите тяхната мотивация. Вземете например правилото за 20-те процента на Google -концепция, която стана популярна, когато компанията излезе на борсата през 2004 г. Мениджърите на Google насърчават служителите да отделят 20 процента от времето си за проекти, които смятат, че ще бъдат от полза за компанията. Тази функция позволява на служителите да изследват интересите си, без да бъдат поставяни под натиск да постигнат успех.
В резултат служителите започват да дават приоритет на вътрешни фактори като придобиването на знания и независимост вместо на външни мотиватори, като бонуси и повишения. След това потърсете лидерите (и бъдещите лидери) във вашата организация, които имат амбицията и желанието да растат. Това ще засади семената за промяна в цялата компания и ще накара служителите да предприемат действия.
Марсел Шванц, основател на Leadership From the Core, за Inc.com
Превод и редакция: Георги Георгиев / Мениджър Нюз