Позволете си да го признаете
Ако имате чувството, че сте „прегорели“ от работа, то трябва да знаете, че не сте сами. Работата от разстояние постави много хора в цикъл „работа, хранене, сън, повторение“, който в някои случаи е усложнен допълнително от семейни задължения. Грек Макюън, автор на книгата „Effortless: Make It Easier to Do What Matters Most“, казва, че днес има два типа хора – тези, които страдат от бърнаут (прегаряне) и онези, които знаят, че са „прегорели“.
„Истинско постижение е да влезете във втората категория. Изследванията показват, че колкото по-претоварени сте всъщност, толкова по-малко го осъзнавате. Естеството на бърнаута е такова, че то замъглява вашата преценка“, казва той.
Според него, за да преодолеете тази бариера, трябва да подходите към въпроса с презумпцията, че сте претоварени. „Приемете, че страдате от бърнаут и след това потърсете доказателства. Да кажем, че дъщеря ви идва при вас и иска да й срешите косата. Това е нещо малко, но когато сте претоварени, дори то може да ви натежи емоционално“, казва Макюън.
След повече от година под сянката на порочния цикъл „работа, хранене, сън, повторение“, вече е време да помислим за това как да заживеем по-добре.
По думите на Рианон Стейпълс, която е главен маркетингов директор на Hibob, добрата новина е, че все повече компании започват да гледат на сериозно на бърнаута и да търсят начини за справянето с него.
Как да кажете на шефа и на другите
Може да мислите, че вашият ръководител знае колко претоварени се чувствате, но има голяма вероятност това предположение да е неточно, казва Стейпълс. „От критично значение е да споделяте. Когато говорите с мениджъра си по тази тема е от ключово значение да му обясните какъв е най-добрия начин да ви подкрепи. Всички имаме различни нужди, така че конкретиката е полезна“, казва тя.
Например, вие може да имате нужда от по-ясни граници между работата и личния живот. Или пък може да се нуждаете от по-гъвкав график, който да е съобразен с грижите за вашите деца или родители. Може да искате да продължите да работите от вкъщи, след като компанията ви започне да връща служителите си по офисите.
„Най-важно е да се фокусирате върху специфичните нужди, които имате“, категорична е Стейпълс.
Ако вие сте шеф
В идеалния случаи мениджърите ще са хората, които започват тези разговори, казва Макюън. „Ако сте лидер, носите отговорност за стартирането на този процес. Когато питате ваш служител, дали страда от бърнаут, не го оставяйте да се чувства като изключение – споделете, че и вие сте подложени на голямо натоварване и че изпитвате трудности. Така ще вероятно шанса той да сподели с вас истинските си чувства.“, казва той.
Стейъплс съветва да питате служителите си какво може да направите, за да им помогнете възможно най-много. „Не можете да четете мисли и не знаете от какво се нуждае всеки служител. Нормално е да кажете нещо от рода на:„ Искам да ти помогна, но трябва да ми помогнеш да разбера какво точно ще ти бъде от най-голяма полза“, обяснява тя.
След разговора
Да поискате помощ е едно, а да се възползвате от нея е нещо съвсем различно. Талантливите и високо продуктивни служители често мислят, че могат да преодолеят бърнаута с още повече работа и ефективност. „Иронията е, че когато осъзнаят, че страдат от прегаряне, те започват да правят още повече от нещата, които са ги довели до тази ситуация“, казва Макюън.
По думите му, ако имате нужда от по-ясно разделение между работата и личния живот, трябва да поставите граници. „Преди пандемията имаше географски граници. Работният офис и домът не бяха на едно място, като преходът между двете бе под формата на пътуване с автомобил, колело или градски транспорт. Сега това разделение не съществува“, казва той.
Макюън съветва да си създадете списък не с всички задачи, които имате, а само с тези, които ще ви донесат удовлетворение, когато ги завършите. След като се справите с този списък, трябва да прекратите работния си ден и да се фокусирате върху свободното си време.
Друг начин за справяне с барнаута е чрез задаване на точно и стриктно време, в което да свършвате работния си ден. Трети е чрез ритуали за поддържане на психическо и физическо здраве. Разходка на открито, 10-минутна медитация, 15-минутна дряма или чаша топъл чай, дори най-малките неща могат да имат голям ефект.
„Разбира се, всички сме прегорели“, казва Макюън. „Позволете си да го признаете. След това предприемете нужните стъпки, за да направите нещо по въпроса. Мениджърите носят отговорност за провеждането на тези разговори. Важно е обаче да не се задоволявате само с думи. Всички имаме избор и можем да поемем по по-лесен път за постигане на това, което е от съществено значение. Ако се фокусираме върху най-важните неща, можем да постигнем страхотни резултати, без да прегаряме“, добавя той.
Стефани Воза за FastCompany.com
Превод и редакция: Георги Георгиев / Мениджър Нюз