Преди дискусията да се превърне в конфликт
Конфликтите не изникват просто от нищото, макар че в много случаи имаме чувството, че се случва точно това. Те се появяват, когато не сме достатъчно внимателни. Може би сте спрели да обръщате внимание на това, което сте случва между вас и вашия събеседник и сте пропуснали сигнали, показващи повишаване на напрежението. Може би неусетно сте повишили тона си и сте заели отбранителна позиция. Може би не осъзнавате, че темата, която дискутирате, носи силен емоционален заряд за ответната страна.
Сами по себе си разногласията не са нещо негативно, но споровете често могат да бъдат контрапродуктивни, тъй като в повечето случаи при тях хората не се изслушват взаимно, а просто изказват собствените си виждания. Истинската опасност, която обаче крият конфликтите, е техният негативен ефект върху готовността ни да инициираме трудни разговори.
Повечето от нас избягват всякакъв вид конфронтация, страхувайки се, че тя може да прерасне в конфликт. Това води до отлагане на разговори по важни теми и пренебрегване на проблеми, които не изчезват с времето, а само се натрупват. Ако обаче знаете как да направите така, че дискусията да не ескалира в спор, може да намалите страха си от конфронтация. Това умение ще ви позволи да се фокусирате върху изграждането на добри отношения с вашите колеги и да си гарантирате, че информацията, която искате да представите, ще стигне до ответната страна.
Директните, честните и понякога трудните разговори са от съществено значение за изграждането на здравословна работна среда, в рамките на която всеки се чувства чут, ценен и уважаван. Как обаче може да обезвредите един конфликт, преди да е ескалирал? Като следвате следите стъпки:
Натиснете бутона за пауза
В момента, в който усетите, че разговорът се разгорещява, поемете дълбока глътка въздух и отбележете нарастващото напрежение. Спрете да говорите за вашата позиция или за темата на разговор. Фокусирайте се върху случващото се между вас и събеседника ви. Ако въпреки това напрежението продължи да расте, направете стъпка назад и кажете нещо от рода на: „Разговорът става твърде интензивен, а аз не искам това да се превръща в спор. Нека си вземем кратка почивка и да засегнем темата по-късно.“
Съберете мислите си
Какво е посланието, което се опитвате да предадете на ответната страна в този разговор? Помислете как да представите най-важните точки, които искате другия човек да вземе със себе си след вашето взаимодействие. В крайна сметка не трябва да забравяте, че можете да контролирате единствено собственото си поведение и реакции.
Направете избор
За водене на спор са нужни поне две страни. За това е важно да не губите контрол върху дискусията. Не се фокусирайте върху това да спечелите дебата или да имате последната дума. Насочете вниманието си върху резултата, който искате да постигнете от провеждането на този разговор. Преди да се върнете към разговора, който вече осъзнавате, че носи емоционален заряд, вземете съзнателно решение да запазите спокойствие и да бъдете уважителни, дори ако ситуацията се нагорещи отново.
Поемете отговорност
Ако сте наранили чувствата на ответната страна, поемете отговорност за причинената вреда, дори и да е неволна. Не подхождайте отбранително. Признайте, че имате роля за ескалацията на напрежението и споделете какви точно са били намеренията ви за този разговор. Можете да кажете нещо от типа на: „Съжалявам, че ви обидих. Искам да се разбираме и да преодолеем различията си“. Избягвайте обясненията, с които да оправдаете поведението си, и не изисквайте от ответната страна да се извини за своята роля в спора.
Запазете ангажираност
След като се върнете към темата на разговор, положете усилия за запазване на добрия тон. Обърнете внимание на емоционалното състояние на вашия събеседник, за да предотвратите ескалация на напрежението. Нормално е в така създалата се ситуация и двамата да се чувствате малко неудобно, но ако подходите с разбиране към дискусията, ще успеете да предадете посланието си.
Колкото по-често често водите трудни разговори , толкова по-подготвени ще бъдете за тях и за предотвратяването на спорове. Когато се научите как да управлявате конфликтите, вие ще спечелите не само доверието на останалите, но и тяхното уважение.
Дебра Робъртс за Inc.com
Превод и редакция: Георги Георгиев / Мениджър Нюз