Учени съобщават, че вещество, съдържащо се в храни като нар, ягоди и орехи, възстановява способността на организма да откриваи отстранява увредени клетки при мишки с болестта на Алцхаймер.

Преди това същият изследователски екип установява, че форма на витамин В3, наречена никотинамид рибозид (NR), помага за премахването на увредените митохондрии от мозъка.

Когато тези неврологични системи за „почистване“ са прекъснати, боклукът започва да се натрупва, което създава предпоставки за невродегенеративни заболявания като Алцхаймер и Паркинсон.

"При много пациенти с невродегенеративни заболявания се наблюдава митохондриална дисфункция, известна като митофагия. Това означава, че мозъкът изпитва затруднения при отстраняването на слабите митохондрии, които впоследствие се натрупват и засягат мозъчната функция", казва биохимикът от Университета в Копенхаген Вилхелм Бор.

„Ако успеете да стимулирате процеса на митофагия, премахвайки слабите митохондрии, ще видите някои много положителни резултати.“

Ако тези мозъчни боклукчийски камиони отново започнат да работят, това означава, че част от мозъчния боклук, свързан с болестта на Алцхаймер, който в крайна сметка допринася за амилоидните плаки и неврофибриларните заплитания, характерни за болестта, може да бъде изчистен, така че цялата система да работи малко по-гладко за малко по-дълго време.

В предишното им проучване мишки с болестта на Алцхаймер (БА) получават съединението NR като добавка, което е намалило заплетените протеини и увреждането на ДНК в мозъка им чрез увеличаване на производството на основен метаболитен коензим, наречен никотинамид аденин динуклеотид (NAD).

Сега Бор и колегите му установяват, че уролитин А, веществото, съдържащо се в нара, предлага на борещия се мозък подобен стимул.

Изследователите установяват, че мишките са БА, които са подложени на дългосрочно лечение с уролитин А, подобряват способностите си за учене, памет и обоняние.

Веществото е повлияло на протеин, наречен катепсин Z, който изглежда е свръхактивен в мозъците с БА и играе роля във възпалението. Лечението с уролитин А ограничава производството на този протеин до ниво, равно на това в мозъците, които не страдат от Алцхаймер. При отсъствието му някои клетъчни процеси, които помагат за разграждането на биологичните отпадъци, са възстановени.

Установено е също, че лечението с уролитин А модулира имунните реакции и други физиологични пътища, специфични за БА.

Подобни добавки няма да предотвратят или излекуват болести като Алцхаймер, но подобни изследвания показват, че те могат да помогнат на организма да продължи да почиства нарастващите купчини молекулярни отпадъци, като потенциално забавят развитието на болестта.

„Предимството на работата с естествени вещества е намаленият риск от странични ефекти“, казва Бор.

"Няколко проучвания досега показват, че няма сериозни странични ефекти от добавките с NAD. Познанията ни за уролитин А са по-ограничени, но както споменах, клиничните изпитвания с уролитин А са били ефективни при мускулни заболявания, а сега трябва да разгледаме и болестта на Алцхаймер."

Тъй като резултатите се основават на мишки, не можем да бъдем сигурни, че уролитин А ще има същото въздействие върху човешкия мозък, докато не се проведат клинични проучвания. Също така не може да се заключи, че ако натрупате семена от нар и ягоди върху зърнената си закуска, това ще окаже значително въздействие върху когнитивното здраве. Но изследователите се чувстват достатъчно уверени, че да продължат да своите проучвания.

„Въпреки че изследването е проведено върху миши модели, перспективите са положителни“, казва Бор.

"Все още не можем да кажем нищо категорично за дозировката. Но си представям, че тя е повече от един нар на ден. Все пак веществото вече се предлага под формата на таблетки и в момента се опитваме да намерим подходящата доза."

Изследването е публикувано в Alzheimer's & Dementia.