Три случая, в които отлагането всъщност помага
На Леонардо да Винчи му е отнело четири години да завърши Мона Лиза. Може да се каже, че този шедьовър на изобразителното изкуство е създаден от „майстор на отлагането“. Знам, че ще побързате да изтъкнете факта, че на Да Винчи не му се е налагало да гони крайни срокове и да жонглира между различни спешни задачи. Въпреки това, четиригодишната работа на Да Винчи по неговата най-популярна картина е перфектен пример за това, че ние трябва да преминем през редица лоши идеи и да направим множество грешки, преди да достигнем до нещо наистина добро.
Правилните техники за отлагане могат да помогнат с този процес, смята Джереми Бейкън, главен изпълнителен директор на компанията Imagineer Technology Group, предлагаща софтуер за управление на връзки с клиенти.
„В креативните среди постигането на желания резултат отнема време“, коментира той. „Докато е работил над Мона Лиза, Да Винчи е знаел, че нещо липсва, но не е бил наясно какво точно. Вместо да завърши картината преди да открие липсващата част, той отлага довършването и, работейки върху други проекти. Междувременно той научава повече за светлината и мащаба, което му позволява най-накрая да завърши своя шедьовър“, казва Бейкън.
Използвано по правилния начин, отлагането може да бъде изключително полезен бизнес инструмент. Ето три случая, в които отлагането може да позитивна сила във вашата кариера.
1. Когато прескачате от идея на идея
Вместо да работите по един проект отначало до самия край, прескачането от идея на идея и от задача на задача може да поддържа ума ви активен и остър. „Това, което много биха приели като просто отлагане на работа, всъщност е оставяне на време за нови идеи. Необходимите са много проби и грешки, преди да стигнете до идея, която си заслужава да преследвате. Добре е да започвате работа бързо и да я завършвате бавно“, съветва Бейкън.
Докато работите по друг проект, умът ви не спира да обработва информация по първата задача. „След като достигнете определена точка, при която изпитвате трудности да продължите напред, преминете към нещо друго. Мозъкът ви ще продължи да работи по проблемите от първата задача. Като отлагате нейното завършване вие си позволявате да видите нещата от всеки възможен ъгъл и да достигнете до най-добрия резултат“, казва Бейкън.
2. Когато сте по средата на проекта
Когато планирате работата си по определен проект, фокусирайте вниманието си върху неговото начало и край, оставяйки средата недефинирана. Това ви позволява да си зададете някаква цел без да я поставяте в рамките на нереалистичен срок, казва Бейкън.
„Когато създаваме някакъв нов софтуер, ние имаме добра представа откъде да започнем. Имаме основните съставки и можем да предвидим крайния резултат. Добре знаем какви инструменти и рамки трябва да използваме, за да започнем да работим, но имаме много площ за покриване в средата на проекта, когато трябва да коригираме всички грешки и бъгове. Средната част на процеса е периода, в които разбираме кои наши идеи са добри и кои – лоши.“, казва Бейкън.
3. Когато имате друга работа
Нищо добро не произтича от бездействието, твърди Бейкън. Той поддържа ума си ангажиран и свеж като работи по няколко проекта наведнъж, като в това число влизат както задачи от офиса, така и лични задължения. Същевременно с това обаче той никога не се натоварва с толкова задачи, че да изгуби контрол върху тях и да не успее да се справи с нито една.
„Много хора отлагат по неефективен начин, вегетирайки на дивана, докато гледат сериали. Те губят представа за времето. При мен нещата стоят по различен начин. Ако в графика си нямам планирана някаква дейност, аз губя амбицията и креативността си. Когато отлагате работата по даден проект, запълнете времето си с конкретни дейности и цели. Единствения начин да избегнете загубата на време е като имате странични проекти, върху които да се фокусирате, когато отлагате изпълнението на друга задача“, казва Бейкън.
Стефани Воза за FastCompany.com
Редактор: Георги Георгиев
Източник: Мениджър Нюз