Когато тръгваме напът с автомобил, може би не се замисляме за вероятността от инцидент или за други рискове - включително за потенциално опасните материали, които изследователите са открили в 99 % от купета, тествани в автомобили, произведени в САЩ от 2015 г. насам.

Тези материали са включени, за да отговарят на стандартите за безопасност, но според американския и канадския екип, който стои зад новото проучване, това може да причини повече вреда, отколкото полза. Сега те искат използването на тези вещества да бъде преосмислено.

"Нашето изследване установи, че материалите в интериора отделят вредни химикали във въздуха на купето на нашите автомобили", казва ученият по околната среда Ребека Хоен от Университета Дюк.

"Като се има предвид, че средностатистическият шофьор прекарва около един час в колата всеки ден, това е значителен проблем за общественото здраве."

Нивата на експозиция са по-високи при по-топло време. (Hoehn et al., Environmental Science & Technology, 2024)

Във въздуха на 99 % от анализираните 101 автомобила изследователите откриват трис (1-хлоро-изопропил) фосфат или TCIPP. Този забавител на горенето се използва и в мебели и текстил и в момента е обект на разследване за възможните му връзки с рака.

В повечето превозни средства са открити и трис (1,3-дихлоро-2-пропил) фосфат, или TDCIPP, и трис (2-хлороетил) фосфат, или TCEP. Проучванията отново показват, че тези материали могат да причинят рак, както и други увреждания на неврологичната и репродуктивната система.

Изглежда, че при по-топло време от седалките на автомобилите и други приспособления изтичат по-големи количества от тези потенциално вредни химикали. Според изследователите през летния сезон концентрацията им е 2-5 пъти по-висока в сравнение със зимата.

"Това е особено тревожно за шофьорите, които пътуват по-дълго, както и за малките пътниците, които дишат повече въздух на килограм от възрастните", казва Хоен.

Що се отнася до това колко опасни са концентрациите на тези химикали във въздуха, простият отговор е, че все още не знаем.

С оглед на въпросите за безопасността около тези материали обаче, вероятно е най-добре те изобщо да не присъстват.

Служителят по здравеопазване и безопасност Патрик Морисън от Международната асоциация на пожарникарите казва, че тези забавители на горенето всъщност правят пожарите по-димящи и по-токсични и че правилата за безопасност, които ги въвеждат за първи път през 70-те години на миналия век, трябва да бъдат актуализирани възможно най-скоро.

Нещо повече, това не е първото проучване, което повдига въпроса за химикалите, на които сме изложени, когато седим в колата - което за някои хора ще бъде значителна част от времето всеки ден.

"Това, което наистина е необходимо, е да се намали количеството на забавителите на горенето, които се добавят в автомобилите", казва Лидия Джахл, химик по околната среда в Института за зелена научна политика в САЩ.

"Пътуването до работа не бива да е свързано с риск от рак, а децата не бива да дишат химикали, които могат да навредят на мозъка им на път за училище."

Изследването е публикувано в Environmental Science & Technology.

Източник: Science Alert