Бензинът е гориво за повечето леки превозни средства, като леки автомобили и пикапи. Тежкотоварните превозни средства, като автобуси, камиони за доставки и трактори с ремаркета за дълги разстояния, обикновено се движат с дизелово гориво.

Необходими са и двата вида горива, тъй като бензиновите и дизеловите двигатели са с различна мощност, а това ги прави подходящи за различни приложения.

Първо, да видим какво общо имат помежду си. И бензиновите, и дизеловите двигатели работят чрез процес, наречен вътрешно горене.

  • В самото начало те смесват гориво с въздух, тъй като горивото се нуждае от кислород, за да гори.
  • След това компресират сместа от гориво и въздух, което я прави достатъчно гореща, за да гори.
  • Впоследствие двигателят изгаря сместа от гориво и въздух, при което се отделя топлина. Това създава високо налягане, което задвижва вътрешните части, които карат автомобила да се движи.
  • Накрая автомобилът изпуска отработените горивни газове в атмосферата през ауспуха си. Тези газове съдържат вредни за човешкото здраве замърсители като въглероден оксид, азотни оксиди и неизгоряло гориво, както и въглероден диоксид, който затопля атмосферата на Земята.

Различни двигатели за различни задачи

И бензинът, и дизеловото гориво се произвеждат от суров петрол - изкопаем енергиен източник. Но те имат специфични химични свойства, които изискват различни видове двигатели.

В бензиновия двигател малко устройство, наречено запалителна свещ, запалва сгъстената гориво-въздушна смес. То използва стотици хиляди волта, за да създаде електрическа дъга, която може да започне горенето (подобно на удара на кремъчен камък в друг камък).

Дизеловото гориво се запалва по-трудно и гори по-бавно от бензина. Но ако е достатъчно сгъстено, то се запалва без искра. Тази по-висока компресия води до по-висока ефективност, така че автомобилите, задвижвани с дизел, изминават повече километри на галон. Това е важно за възможно най-икономичното транспортиране на стоки и хора - една от причините повечето автобуси, влакове и големи камиони да се движат с дизелово гориво.

Дизеловите двигатели обикновено са по-скъпи от бензиновите, тъй като се нуждаят от по-здрави части, за да издържат на по-високите температури и налягания, които създават. Но те също така са по-дълготрайни от бензиновите. Това е предимство за превозни средства като камионите за дълги разстояния, които трябва да изминат стотици хиляди километри между основните ремонти на двигателя.

Защо леките автомобили използват бензин? Една от причините е, че по-високата компресия и температура на дизеловите двигатели ги прави по-шумни, особено при по-високи честоти, които хората намират за дразнещи. Дизеловите двигатели също така произвеждат по-високи нива на замърсяване с фини прахови частици, известни като PM 2,5, които са свързани с много рискове за човешкото здраве.

Тези компромиси обикновено карат потребителите да предпочитат по-евтини и по-тихи бензинови двигатели в автомобилите, които карат за работа и удоволствие. Ефективните и дълготрайни дизелови двигатели са по-привлекателни за компаниите, които превозват стоки и хора в големи количества.

Отвъд двигателите с вътрешно горене

В бъдеще в транспорта може изобщо да не се използва бензин или дизел. Някои леки и лекотоварни автомобили - модели, известни като хибриди - вече съчетават бензин или дизел с батерии и електрически двигатели или се движат изцяло на електричество. А градовете в САЩ инвестират в електрически училищни автобуси, които замърсяват по-малко и са по-евтини за поддръжка от дизеловите автобуси.

Хибридните, плъгин хибридните и акумулаторните електрически превозни средства би следвало да доведат до много по-малко емисии на токсични газове и въглероден диоксид - особено ако се зареждат с електричество, произведено от възобновяеми източници като вятърна и слънчева енергия. Тези превозни средства ще бъдат по-тихи от бензиновите и дизеловите модели и също така по-евтини за поддръжка, тъй като имат по-малко движещи се части. Бензиновите и дизеловите превозни средства ще продължат да се използват още дълги години, но те вече не са водещи в областта на иновациите в транспорта.