Симулатор за шофиране помага на хирепактивни тийнейджъри да се съсредоточат над пътя
Програма за компютърна симулация за тийнейджъри шофьори със синдром на хиперактивност с дефицит на вниманието им помага да се съсредоточават над пътя и намалява произшествията, предаде Ройтерс, като цитира американско проучване.
Намалява се честотата на случаите, при които тийнейджърите отклоняват поглед от движението за две секунди или повече, казват учените.
Данните са публикувани в The New England Journal of Medicine.
Година след тренировките 76 младежи, които са ги преминали, имат по-малко инциденти и опасни ситуации в сравнение с контролна група от същия брой тийнейджъри не са минали през симулатора.
"Тийнейджърите със синдром на хиперактивност с дефицит на вниманието са една от най-рисковите групи шофьори по пътищата", казва ръководителят на проучването д-р Джефри Епщайн от медицинския център на детската болница в Синсинати. "Освен отказ или отлагане на издаването на шофьорска книжка, родителите нямат възможност да се справят с рисковете при шофирането на тийнейджърите им".
Данни на американските Центрове за контрол и профилактика на заболяванията показват, че около 3,3 милиона младежи в САЩ са диагностицирани със синдром на хиперактивност с дефицит на вниманието. При тези шофьори е два пъти по-вероятно да участват в автомобилни произшествия, показват по-ранни изследвания.
Участниците в проучването със симулатора носят специални очила, чрез които се проследяват движения на главата и погледа им по време на пет тренировки по 90 минути.
Оказва се, че те средно отклоняват вниманието си от виртуалния път около 22 пъти в рамките на 15 минути симулирано шофиране. Това е в началото на обучението.
Един и шест месеца по-късно броят им намалява до 16,5 и 15,7 за 15-минутното симулирано шофиране, предава БТА. През следващата година акселерометри в колите на тийнейджърите проследяват случаите на рязко ускорение и спиране.
При младежите, които са преминали обучението, има с 24 процента по-малка вероятност да отклонят вниманието си от пътя непосредствено преди или по време на инцидент, установяват също учените.
Честота на инциденти или опасни ситуации на пътя е 3,4 процента в групата на обучените срещу 5,6 на сто в контролната група.
Софтуерът за обучение не е патентован и е готов за използване, ако автошкола разполага със симулатор за шофиране и специални очила за проследяване на погледа, казва Епщайн.
Д-р Грегъри Фабиано от Международния университет на Флорида, който е изучавал тийнейджъри шофьори със синдрома, смята обучението за "страхотно".