Справянето с негативни личности може да бъде много уморително. Веднъж имах колежка, която всеки ден изливаше цялата си отрицателна енергия върху мен. Тя винаги се оплакваше от всичко: от колегите, роднините, приятелите си, от своето здраве… Освен това беше много цинична към другите и съдеше всички строго. Меко казано ми беше неприятно да общувам с нея.

След първата ни среща се почувствах напълно съсипана. Въпреки че разговорът продължи 30 минути, след него не ми беше останала почти никаква енергия. Чувствах се така, сякаш буквално бяха изсмукали живота от мен.

Отне ми няколко часа, за да се възстановя. Много бързо разбрах, че си струва да разработя план за ефективно справяне с този вид негативна енергия. В края на краищата отрицателните личности се изпречват на пътя ни в живота неведнъж.

Разработих няколко тактики за ефективна защита срещу негативността. Тези свършиха чудеса в моя живот и се надявам, че ще бъдат също толкова полезни и на вас.

1. Поставете граници

Токсичните личности, които постоянно мислят за проблемите си и не искат да обръщат внимание на решаването им, са много трудни за общуване. Те искат околните да се присъединят към тях в тяхното отчаяние 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата.

Тъй като не искате да изглеждате като груб, безчувствен човек, може да се почувствате така, сякаш сте длъжни да изслушвате всичките им оплаквания. Съществува обаче тънка граница между това да изслушате и да съчувствате на някого и да се оставите да бъдете въвлечени в неговата драма.

Има как да избегнете това. Достатъчно е да поставите лични граници. Ето един пример - да речем, че на една пейка седи човек, който пуши цигари една след друга. Бихте ли седяли до него цял ден, вдишвайки цигарения дим? Разбира се, че не. Ще се преместите по-далеч, така че димът да не достига до вас. Предприемете действия! Установете определено разстояние, когато наистина имате нужда от това.

Ако по някаква причина това не може да се случи в близко бъдеще, има друг ефективен начин за поставяне на граници при работа с негативен човек. За да го направите, просто попитайте човека как ще реши проблема, от който се оплаква. Най-често той или тя ще замълчи в отговор или временно ще смени темата на разговора.

2. Не реагирайте първосигнално, първо обмислете добре нещата

Реакцията – това е нещо незабавно, необмислено и извършено под влияние на емоции. Реакциите обикновено се задвижват от нашето его. Може да се случи и така, че под влияние на емоцията да объркате нещата.

След общуване с негативно настроен човек чувствате ли се ядосани и нервни? Това е знак, че при общуването с него сте били по-скоро реактивни и не сте обмислили добре реакциите си.

Ето защо когато общувате с негативни личности, не реагирайте на репликите им с оскърбление. Запазете достойнството си и не се принизявайте до тяхното ниво.

Истинската сила се крие в способността да бъдете достатъчно смели, за да си тръгнете от ненужната драма с високо вдигната глава.

3. Предложете неутрална тема за разговор

В някои случаи човек започва да излъчва негативизъм по време на определени (на пръв поглед съвсем безобидни) теми. Ето един пример. Всеки път когато започнем да говорим за работата ѝ, моята приятелка моментално заема позицията на жертва. Без значение какво казвам, тя се оплаква буквално от всяка дреболия, свързана със задълженията ѝ. Щом направя положителен коментар, тя мигновено го задушава с още по-силен негативизъм. Очевидно е, че воденето на подобен разговор е изключително уморително.

Попадали ли сте в подобна ситуация? Дали човекът, с когото водите разговор, е фиксиран върху темата, която ви разстройва? Осъзнайте, че причината за негативните ви емоции може да е заровена доста надълбоко. Най-доброто, което можете да направите, е да предложите друга тема за разговор, която ще разсее ситуацията.

Прост пример Можете да говорите за забавни случки от живота си, за общи приятели, да обсъждате лични успехи и други щастливи събития. Всичко това ще направи разговора ви по-непринуден. Основното е, че тези теми за разговор трябва да предизвикват положителни емоции у събеседника ви.

4. Обърнете внимание на решенията, а не на проблемите

Емоционалното ви състояние се определя от това къде и как насочвате вниманието си. Ако всичко, което правите, е да се съсредоточавате върху наличните проблеми, само ще създавате и увеличавате отрицателните емоции и стреса.

Щом изместите фокуса на вниманието си към действия, които могат да подобрят обстоятелствата, тогава придобивате увереност в способностите си. Чувството за увереност поражда положителни емоции и намалява стреса.

Същият принцип се прилага и при работа с отрицателни личности. Ако постоянно мислите за това колко скучни и трудни за общуване са те, ще станете още по-нещастни. Просто вие самите позволявате на тези хора да имат контрол над вас.

Престанете да мислите за това колко трудно е да се общува с даден човек. По-скоро се съсредоточете върху това как ще промените поведението му в положителна посока. Този подход е по-ефективен, защото вие самите „сядате зад волана“ и в процеса на общуване започвате да изпитвате много по-малко стрес.