Ограничаването на екранното време на децата до три часа седмично подобрява психичното им здраве
Екип от психолози и психиатри в Дания и Великобритания установи, че ограничаването на времето на децата пред екраните на електронни устройства до три часа седмично може да подобри значително психичното им здраве, съобщи "Медикъл експрес".
Учените са провели клинично изпитание на случаен принцип с 89 семейства, за да проследят резултатите от намаляването на екранното време.
От предишни изследвания е известно, че когато децата прекарват часове пред екраните, независимо дали гледат филми или видеоклипове, участват в социални мрежи или играят видеоигри, обикновено се появяват проблеми с психичното здраве - антисоциално поведение и трудности при справянето с емоциите. Това може да е проблематично, когато стане ендемично.
Датско изследване например показа, че малчуганите там прекарват средно 7-8 часа в използване на личните си електронни устройства всеки ден. От тази статистика се предполага, че повечето деца не правят почти нищо, освен да ходят на училище и да играят на телефоните, лаптопите или компютрите си.
В новото изследване екипът проверил дали ограничаването на такива дейности би подобрило психичното здраве и евентуално колко бързо може да се случи това. За целта специалистите са провели клинично изпитание с участието на 89 семейства от 10 града в Дания с общо 181 деца.
Изследването включвало тестване на всички деца с помощта на специален въпросник, за да бъдат оценени техните социални умения, общо поведение, емоционална стабилност и цялостно психично здраве.
След това децата от 45 от семействата е трябвало да ограничат използването на електронни устройства само до три часа седмично (без да се включва използването им в училище) в продължение на две седмици. В домовете на участниците са били инсталирани видеомонитори, за да се гарантира спазването на изискванията.
След това всички деца са попълнили отново същия въпросник, за да се види дали има някакви разлики.
Резултатите показват значителни подобрения в социалните умения на малчуганите, включително намаляване на поведенческите проблеми и справянето с емоционални проблеми.