Въображението е една от най-сложните и магически функции на човешкия мозък, но нови изследвания показват, че не сме единственият вид, който притежава тази способност. Според резултатите от ново проучване дори най-низшият плъх може да мечтае за измислени пътешествия и да пътува в мислите си до несъществуващи места.

Подобно на хората, и плъховете притежават неврони, известни като "клетки за място" (place cells), в мозъчната област, наречена хипокампус, която е централна както за паметта, така и за въображението. Докато гризачите се движат, тези клетки се задействат в постоянно променящи се конфигурации, които представят средата, в която се намират във всеки един момент.

В човешкия хипокампус моделите на стрелба на тези клетки се запомнят и съхраняват като "когнитивни карти". Подобно на мисловни модели на вече преживяна среда, тези карти могат да бъдат извикани и проследени във въображението ни във всеки един момент, като по този начин ни позволяват да се пренасяме на далечни места, без да движим тялото си.

Изследователите решават да проверят дали и плъховете притежават тази способност за мислено обхождане на когнитивните си карти. Ето защо те създават интерфейс мозък-машина (ИММ), който може да декодира моделите на стрелба на хипокампалните клетки на животните. За целта те поставят гризачите върху сферични бягащи пътеки, като прехвърлят движенията им в 360-градусова среда за виртуална реалност, която се показвала на екран.

Когато плъховете се научават да се движат в тази дигитална област, за да търсят награда, декодерът успява да разчете как моделите на хипокампалните изстрели се превръщат в движение в средата. След като ИММ е достатъчно обучен, изследователите деактивират бягащите пътеки, така че плъховете да могат да се придвижват през виртуалната среда и да получават наградата си, използвайки само мислите си.

"Плъховете успешно се ориентираха, като контролираха хипокампуса си, генерирайки ефективни пътища към всяка цел", пишат изследователите. Чонгси Лай, един от авторите на изследването, обяснява, че "плъхът наистина може да активира представянето на места в околната среда, без да отива там".

"Дори физическото му тяло да е неподвижно, пространствените му мисли могат да отидат на много отдалечено място", продължава Лай.

След като демонстрират способността си да се движат във виртуална среда, използвайки само въображението си, плъховете са предизвикани да вдигнат и преместят мислено предмет в рамките на този мисловен терен - дейност, наречена от изследователите "задачата на джедаите". Животните отново не се затрудняват да си представят как преместват предмета.

"Да си представяш е едно от най-забележителните неща, които хората могат да правят. Сега открихме, че животните също са способни на това, и намерихме начин да го изследваме", казва Алберт Лий, един от авторите на изследването.

Изненадващият резултат от всичко това е, че плъховете, изглежда, упражняват същия прецизен контрол върху хипокампалната си активност като хората. Когато се ориентират във въображаемата си среда, гризачите са в състояние да поддържат определени модели на невронна активност в продължение на много секунди, което им позволява да задържат мислите си на дадено място за реалистичен период от време.

Изследването е публикувано в списание Science.