Космически апарат, отправил се на пътешествие към замръзналите луни на Юпитер, разгледа Земята отблизо и установи, че нашата родна планета всъщност е обитаема.

По време на прелитането си на 20 август сондата „Джус“ на Европейската космическа агенция насочи спектрометъра си за изображения MAJIS и субмилиметровия спектрометър SWI към земната атмосфера, търсейки молекули и елементи, които вкупом показват, че животът не само може да се появи и да оцелее на даден свят, но може би дори е там в момента.

Разбира се, ние знаем, че на Земята има живот. Това е и основната причина астрономите да решат да тестват способностите на „Джус“.

Космическият апарат се отправя към луните на Юпитер, които е най-вероятно да приютят живота, какъвто го познаваме. Ето защо учените искат да се уверят, че инструментите му са в състояние да направят съответните открития, след като стигнат там.

„Очевидно не сме изненадани от тези резултати... щеше да е изключително тревожно да открием, че Земята не е обитаема!“, казва планетарният учен Оливие Витас от ЕКА.

„Но те показват, че MAJIS и SWI ще работят много успешно на Юпитер, където ще ни помогнат да проучим дали ледените луни биха могли да бъдат потенциални местообитания за минал или настоящ живот.“

Тихият океан, видян в три различни дължини на вълната от MAJIS. Долната ивица показва температурата. (ESA/Juice/MAJIS)

Двата инструмента измерват различни съставки на земната атмосфера. MAJIS проучва състава, включително кислород, вода, озон и въглероден диоксид. Той също така съставя инфрачервени топлинни карти на земната повърхност.

От друга страна, SWI отчита набор от елементи, известни като CHNOPS елементи. Тази абревиатура означава въглерод, водород, азот, кислород, фосфор и сяра - шестте най-често срещани елементарни съставки в живите организми.

Оказа се, че всичко е налично и в реда си, което е добра новина за нас на няколко нива. Екипът на „Джус“ ще продължи да рови в данните, ще ги анализира и ще се увери, че са в съответствие с други данни и наблюдаваната реалност.

Междувременно апаратът, който бе изстрелян през април миналата година, продължава да се движи по живописния път към Юпитер, като са планирани още няколко прелитания край Земята и Венера преди пристигането му в орбитата на Йов, което понастоящем е планирано за юли 2031 г.

След като се добере до целта си, той ще изследва гигантската планета и луните Ганимед, Калисто и Европа - всяка от които крие скрит океан, чието дъно може да гъмжи от морски живот.

Ако там има нещо, „Джус“ представлява най-добрата ни надежда до момента да го открием.

Пожелаваме ти приятен и безавариен полет, малък космически кораб.