Време е за нашия месечен обзор на астрономическите явления. Какво по-интересно ни очаква през юли 2024 г?

Земята

На 5 юли в 08:00 ч Земята ще бъде най-далече от Слънцето. Явлението се нарича афелий. Ще се намираме на 1,01673 AU от нашата звезда.

Източник: Sergey Nivens / Shutterstock

По време на своя афелий нашата планета се движи най-бавно по орбитата си – със скорост 29.29 км/с.

Меркурий

Планетата е в най-голяма източна елонгация 27°. Може да се наблюдава вечер.

Източник: Vadim Sadovski / Shutterstock

Меркурий е достъпен за наблюдение не повече от десетина дни около датата на максимална елонгация. Меркурий през 2024 година се вижда на вечерното небе от 9.III до 3.IV, от 25.VI до 20.VII и от 11.XI до 24.XI. Планетата има утринна видимост от 1.I до 29.I, от 29.VIII до 21.IX и от 12.XII до края на годината. Годишния път на планетата преминава през цялата небесна сфера, като започва и завършва в съзвездието Змиеносец.

Меркурий, може да бъде открит ниско над хоризонта с просто око или бинокъл. За наблюдение на фазите на планетата е необходим телескоп с увеличение поне 60 пъти.

Идват Южни делта-аквариди

В 03:00 ч на 30 юли настъпва пикът на звездния поток Южни делта-аквариди.

Неговото зенитното часово число  - т.е. броят метеори, които могат да бъдат наблюдавани в рамките на един час при ясно нощно небе (гранична звездна величина равна на 6,5), когато радиантът на метеорния поток се намира в зенита - е 20-25.

Снимка: Genevieve de Messieres / Shutterstock

Да, Южните делта-аквариди не са чак толкова зрелищни, колкото прочутите Персеиди или декемврийските Джеминиди.

Този метеорен поток обаче също радва поклонниците на небесните фойерверки, особено в предстоящия си максимум.

Радиантът на метеорите от този поток (привидната точка, от която се появяват) се намира в съзвездието Водолей в близост до една от най-ярките му звезди, Делта Водолей, откъдето произхожда и наименованието му.

Фази на Луната

6 юли - Луната е в новолуние.

21 юли - пълнолуние. Еленова луна.

Снимка: Gergitek Gergi tavan / Shutterstock

Защо Еленова? Нарича се така, тъй като се появява, когато рогата на елена са напълно развити и в частта от годината, когато времето е най-бурно. Известна е още и като „мини Луна”, защото тогава спътникът на Земята е най-далече от планетата ни и изглежда сравнително по-малък. Фактът, че Луната изглежда по-малка от обикновено и следователно отнема повече време да прекоси сянката на Земята, обяснява и необичайната дължина на лунното затъмнение.

Какво още?

3 юли в 02:00 ч - Нептун започва ретроградно движение.

6 юли в 03:00 ч - (1) Ceres е в противостояние на Слънцето.

14 юли в 07:00 ч - (15) Eunomia е в перихелий. Разстояние до Слънцето 2,14823 AU.

29 юли в 21:00 ч - Уран е 4,2° южно от Луната.

Повече информация: официален сайт на "Астрономически календар", фейсбук страница, блог