Време е за нашия месечен обзор на астрономическите явления. Какво по-интересно ни очаква през юни 2024 г?

Кометата 12P/Pons-Brooks

На 2 юни кометата 12P/Pons-Brooks е най-близо до Земята. Тя ще се намира на едва 1,549 AU (1 AU = средното разстояние между нашата планета и Слънцето).

Снимка: Nielander  / Wikimedia Commons

Кометата 12P/Pons-Brooks е от Халеев тип и има орбитален период 71,3 години. Открита е от Жан-Луи Понс през лятото на 1812 г. от астрономическата обсерватория на Марсилия, а при следващата си поява през 1883 г. е наблюдавана от Уилям Робърт Брукс (кръстена е именно на тях).

Меркурий

На 9 юни Меркурий пресича възходящо еклиптиката.

През 2024 година планетата се вижда на вечерното небе от 9.III до 3.IV, от 25.VI до 20.VII и от 11.XI до 24.XI.

Меркурий. Източник: NASA/Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory/Carnegie Institution of Washington

Има утринна видимост от 1.I до 29.I, от 29.VIII до 21.IX и от 12.XII до края на годината.

Годишния път на Меркурий преминава през цялата небесна сфера, като започва и завършва в съзвездието Змиеносец.

Настъпва астрономическото лято

Източник: Artreef / Shutterstock

Астрономическо лято тази година настъпва на 20 юни в 23:50 ч. (лятно слънцестоене, най-дългият ден в годината, траещ 15 часа и 20 минути за София).

Фази на луната

6 юни - Луната е в новолуние.

22 юни - Пълнолуние. Ягодова луна.

Сама по себе си ягодовата луна не е рядкост. Така се нарича всяко пълнолуние през месец юни. Кръстено е по този начин от коренните жители на Америка, тъй като по това време започва ягодовият сезон.

Самата Луна ще бъде оцветена в топъл кехлибарен цвят.

В някои части на света това явление е наричано още „розова луна“, „луната на дългите нощи“, „гореща луна“, както и „медена луна“, тъй като съвпада с предпочитания за провеждане на сватби месец юни.

Какво още?

3 юни в 03:00 ч - Марс е 2,4° южно от Луната.

6 юни в 06:00 ч - Венера пресича възходящо еклиптиката.

13 юни в 19:00 ч - Меркурий е в перихелий. Разстояние до Слънцето 0,30749 AU.

28 юни в 12:00 ч - Нептун е 0,3° южно от Луната.

Повече информация: официален сайт на "Астрономически календар", фейсбук страница, блог