10 начина, по които компаниите ни лъжат
Крайната цел на всяка компания е да ни продаде продукт, който не сме имали намерение да купим. Триковете, които се използват на пазара, са толкова, че дори и най-внимателните падат в капана.
Ето някои от най-разпространените уловки, с които ни атакуват от магазините, заведенията и телевизионните реклами, представени от Bright Side. Замислете се, преди да купите.
1. Безплатни разядки и мезета
Всички се радваме, когато ни дават нещо безплатно. Но всъщност, докато хапвате солените фъстъци, които са ви донесли, е много по-вероятно да си поръчате втора бира. А разядките не случайно се казват така – от само огладняваме. Има и научни доказателства, че хората, които получават бонбони със сметката си, оставят по-голям бакшиш.
2. Цветът на храната
Цветът на храната може да се използва, за да ни манипулира да купим. Дори когато не се добавят оцветители, идват на помощ други трикове. Например производителите на портокалов сок подобряват цвета на сока, като добавят до 10% ярко оцветен сок от мандарина, както и пигмент от портокалова кора, тъй като тези съставки не се водят изкуствени оцветители.
3. Размерът на опаковката
Понякога изборът между голяма, средна или малка чаша в „Макдоналдс“ не означава нищо, защото получавате почти същото количество кола. Друг трик, който може би сте забелязали, е, че количеството в опаковките, които сте свикнали да купувате в супермаркетите, намалява... но цената остава същата.
4. Ефектът на лявата цифра
Забелязали ли сте, че много цени в магазините завършват на ,99? По същество няма разлика между 2,99 и 3,00 лв, но клиентът най-вероятно ще купи по-евтиния продукт – не защото ще спести една стотинка, а защото лявата цифра оказва влияние върху начина, по който възприемаме цената като цяло.
5. Сроковете на годност са относителни
Много по-добре е да разчитате на сетивата си, за да определите дали даден продукт е годен за употреба, отколкото да разчитате на срока на годност. В много страни няма регулация за тези срокове. Производителят ги определя по свое усмотрение и в много случаи продуктът е годен за консумация и след изтичането на срока. В резултат на това много храна, която все още е годна, отива в боклука... и отиваме в магазина, за да купуваме още от същото.