5 силни психологически ефекта, които променят съзнанието ни
Защо вероятността да сме доволни е много по-малка, когато имаме голям избор?
Сещате се за прословутото "разкаяние на купувача", нали – той спонтанно купува нещо, а след това започва да се обвинява защо не е изчакал намаленията, за да му излезе по-евтино или пък защо не е взел друг модел и така нататък. На практика се оказва, че дори окончателното ни решение да е правилно, ние пак не сме доволни, ако изборът ни е бил прекалено голям. Тук става въпрос за "Парадокса на избора", колкото по-голям е, толкова по-сложно ни е да вземем решение, което да ни удовлетворява.
Защо колкото по-видимо е, че имаме нужда от помощ, толкова по-малка е вероятността да ни помогнат?
Нуждаете се от помощ? Не я търсете в тълпата, защото ще се задейства "Ефектът на свидетеля", който е изследван от психолозите Джон Дарли и Биб Латан. В експеримента доброволците били информирани, че те единствени са свидетели на нечие страдание и нужда от помощ. Отзовали се 85 процента от тях. Когато обаче към свидетелите се присъединил още един, процентът на желаещите да помогнат, паднал до 65. Когато свидетелите се увеличили с четирима, на помощ се отзовали едва 31 процента от тях.
"Ефектът на свидетеля" обяснява защо много често свидетели на престъпления или инциденти дори не се опитват да окажат помощ на пострадалите – просто всеки смята, че друг ще повика бърза помощ, полиция… Ако обаче има един-единствен очевидец на инцидента, той много бързо осъзнава, че трябва да помогне и действа бързо и решително.
Защо грешките ни не са толкова очевидни, колкото си мислим?
Всички понякога имаме усещането, че околните ни наблюдават постоянно... Истината е, че това е само игра на въображението. Липсата на увереност и страхът от провал, които чувстваме винаги, когато допуснем грешка, не са отражение на реалността. Това е "Ефектът на прожектора", проверен от психолози в експеримент, в който доброволци трябвало цял ден да носят странна тениска, след което да оценят колко хора са ги забелязали. Резултатите показали, че оценките били двойно по-високи от действителното количество. Изводът от експеримента е категоричен: намираме се в центъра на внимание много по-рядко, отколкото смятаме. Бъдете себе си и запазете спокойствие независимо от това къде се намирате и колко хора има около вас.