Далеч сме от целта си, но не спираме да се учим от опита и да споделяме наученото. През последната година например две иновативни образователни програми, „Училище на бъдещето“ на Фондация „Америка за България“ и „Готови за училище“ на Тръста за социална алтернатива,  излязоха с доклади на външни изследователски организации за тяхното въздействие и дадоха ценен пример как трябва да се оценяват резултатите от интервенциите в образованието.

Ние във фондация „Заедно в час“ успяхме пък да обобщим научените уроци от работата ни по привличане, обучение и подкрепа на нови и млади учители и да ги споделим с образователната общност под формата на бяла книга. Мога да посоча още много примери за постоянно учене и споделяне на добрите практики.

Далеч сме от целта си, но сме отворени да учим от най-добрите. Програмите, които дават възможност на учители и директори да посещават професионални обмени в държави с по-развити образователни системи, се радват на небивал интерес. Събитията, които ни дават възможност да се запознаем с опита на успешни училища, програми, политики, се множат и привличат все повече хора и далеч не само „обичайните заподозрени“ от тесния все още кръг на деятелите и експертите в образованието.

Един директор на училище в САЩ, бивш учител по нашата партньорска програмата Teach For America, казва в една запомняща се своя реч: онова, което учителят и всеки загрижен възрастен, е длъжен да даде на едно дете, са истината и надеждата.

Истината може да е горчива – нашата образователна система не е построена, за да ти помогне ако не си имал шанса да се родиш в правилното семейство и в правилното населено място. Много хора не вярват в твоя успех. Стартът, който имаш, е неравен и училището не ти дава достатъчно, за да наваксаш.

Надеждата обаче е в това, че няма винаги да е така. Няма природен закон, от който да следва, че детето не може да надскочи ограниченията на средата си. Това е просто мит. Или по-скоро удобна идеология. Надеждата е и в това, че все повече хора отхвърлят тази идеология и се залавят да опровергаят скептиците и циниците, водени от вярата в потенциала на всяко дете и от живия пример на доказалите се учители, училища и образователни системи, които вдигат летвата за всички и дават шанс на все повече деца в неравностойно положение. […]

“Заедно в час” е създадена по инициатива и с финансовата подкрепа на фондация „Америка за България“ и е част от глобалната мрежа за равен достъп до качествено образование Teach For All. Повече за организацията и програмата може да разберете на www.zaednovchas.bg.