95% от шестокласниците: Важно е да се ходи на училище, но...
Учениците в VI клас осъзнават защо училището е важно. Натрупването на нови знания (33%), намирането на работа (21%), срещата с приятели (10%) и бъдещата реализация (9%) са факторите, които мотивират децата да ходят с желание на училище. Това сочат данни от първото за страната Национално представително проучване на нагласите на шестокласници по поръчка на Център за приобщаващо образование и проведенo от социологическа агенция Джи Кънсалтинг.
Изследването беше представено на специално събитие в литературен клуб „Перото“ в НДК с участието на представители от МОН, неправителствени организации, университети, училища и бизнеса.
„Избрахме VI клас, защото това е ключова възраст, в която те оформят своите разбирания за живота, започват да мислят осъзнато за своето бъдеще и съществува риск за намаляване на мотивацията за ходене на училище.
Липсата на добър пример в семейството, безработицата, неувереността да планират и мечтаят са фактори, които допринасят за демотивацията им. Вярваме, че ако показваме връзката на училището и успешното намиране на работа чрез сътрудничество с местния бизнес, децата от слабо икономически развити региони ще разширят своя кръгозор и ще намерят смисъл да продължат образованието си, въпреки трудностите, които срещат“, каза Ива Бонева, изпълнителен директор на Център за приобщаващо образование.
Извод: класно-урочната система не отговаря на съвременните изисквания на децата за натрупване на нови знания, смятат организаторите на изследването.
Като любими предмети са посочени физическо възпитание и спорт (76%), изобразително изкуство (58%) и информационни технологии (57%), в които в стила на преподаване доминира учене чрез преживяване.
Предметите история и цивилизация (43%), математика (40%) география и икономика (35%) и английски език (31%) са най-малко харесвани от децата. Именно тези учебни материи, които трябва да разширяват мирогледа им са възприемани за трудни (59%), а 46% от тях ги смятат са безинтересни. Те се преподават по класно-урочната система.
”И най-мотивираното дете има нужда от успех. Ако всички предмети ти доказват, че не се справяш, каква мотивация може да имаш да учиш. За децата е необходимо учителят периодично да им обяснява защо е важно това, което учат”, споделя Живко Георгиев, социолог.
Вижте още любопитни резултати от проучването на страниците на Новите родители