Броят на орбиталните обекти, по-големи от 1 см, ще се увеличи 1,5 пъти до 2030 г., което ще представлява реална заплаха за гарантирания достъп до космоса, обявиха от Роскосмос, цитирани от ТАСС.

„В момента в околоземна орбита има повече от 1 милион космически обекта с размери над 1 см, а до 2030 г. техният брой ще се увеличи 1,5 пъти. Това създава реална заплаха за гарантирания достъп до космоса, включително изстрелването и нормалната работа на космически кораби в орбита“, казаха от държавната корпорация.

В същото време Роскосмос подчерта, че тази ситуация прави актуални въпросите за безопасността на космическите дейности, необходимостта от разработване на правила за регулиране и управление на „космическия трафик“ и информираността за ситуацията в околоземното пространство.

„Ситуацията в околоземния космос претърпява значителни промени през последните години, пише БТА. Това се дължи на значителното увеличаване на обема и разнообразието от дейности в орбита, както и на експлозивния растеж на броя на създадени от човека космически обекти в най-интензивно използваните зони на околоземното пространство“, обясниха от пресслужбата.

Изпълнителният директор на Роскосмос за перспективни програми и наука Александър Блошенко каза, че международни правила, според които страните ще изстрелват сателити в орбита и ще контролират движението им, за да избегнат опасни ситуации, може да се появят не по-рано от пет години. Според него атрактивните орбити са ограничени и „пренаселеността“ им може да доведе до опасни ситуации.