Космическата скала, която пада на Земята преди 66 милиона години в края на периода Креда, предизвиква глобално бедствие, което погубва динозаврите и много други форми на живот. Но това далеч не е най-големият метеорит, удрял нашата планета, предава Ройтерс.

Преди 3,26 милиарда години в Земята се врязава метеорит който е бил 200 пъти по-голям и е предизвикал още по-мащабни разрушения в световен мащаб. Но, както показват новите изследвания, това бедствие всъщност може да е било полезно за ранната еволюция на живота, тъй като е послужило като „гигантска торна бомба“ за бактериите и другите едноклетъчни организми, наречени археи, които са властвали по това време, осигурявайки достъп до ключовите хранителни вещества фосфор и желязо.

Изследователите оценяват последиците от този метеоритен удар, използвайки доказателства от древни скали в район в североизточната част на Южна Африка.

Те откриват достатъчно признаци - най-вече от геохимичния състав на запазените органични материали, но също и от вкаменелости на килими от морски бактерии, че животът се е възстановил, отбелязва Ройтерс.

"Животът не само се е възстановил бързо, след като условията са се върнали към нормални за няколко години до десетилетия, но той всъщност е процъфтявал", казва геологът от Харвардския университет Надя Драбън, водещ автор на изследването, публикувано в изданието Proceedings of the National Academy of Sciences.

Земята е била много по-различно място през палеоархайската епоха, когато това се е случило, а метеоритните удари са били по-големи и по-чести.

"По това време Земята е била нещо като воден свят, с ограничена поява на вулкани и континентални скали. По същество в атмосферата и океаните не е имало газообразен кислород, както и клетки с ядра", казва геологът от Харвардския университет и съавтор на изследването Андрю Нол.

Метеоритът е бил от типа, наречен въглероден хондрит, който е богат на въглерод и съдържа също така фосфор.

Неговият диаметър е бил приблизително 37-58 км, обясни Драбън. Това го прави около 50-200 пъти по-малък от масата на астероида, унищожил динозаврите, освен техните потомци птиците.

"Ударът вероятно се е случил в океана, образувайки цунами, което е преминало през земното кълбо, разкъсвайки морското дъно и заливайки бреговете. Накрая, голяма част от енергията на удара се е превърнала в топлина, което означава, че атмосферата се е нагряла дотолкова, че горният слой на океаните е започвал да кипи", добавя Драбън.

Тя отбелязва, че ранният живот е бил устойчив, изправен пред този удар.