Екип от биомедицински изследователи от Лондонския университет "Куин Мери", Еврейския университет в Йерусалим и Лондонския университетски колеж е открил доказателства за връзка между симптомите на фибромиалгия и миграцията на неутрофили в сензорните ганглии. В своето проучване, публикувано в Proceedings of the National Academy of Sciences, групата изследва възможните причини за фибромиалгия в експерименти с мишки.

Фибромиалгията води до умора, депресия, проблеми със съня и болки в цялото тяло. В миналото пациентите с това заболяване обикновено не са имали други измерими симптоми. Поради тази причина дълги години лекарите са се съмнявали в съществуването ѝ. В последно време бяха открити някои физически признаци, включително повишени нива на неутрофили в кръвта и свързаните с тях цитокини, които се произвеждат от неутрофилите.

Някои изследвания показват също, че неутрофилите причиняват болка, като нахлуват в ганглиите в централната нервна система.

Неутрофилите са най-разпространеният вид бели кръвни клетки, произвеждани от човешкия организъм. Те са част от вродената имунна система и съответно играят съществена роля в борбата с инфекциите. Медицинските изследователи все още не знаят защо повишените им нива се появяват при хора с фибромиалгия, но предполагат, че това подсказва за възможен проблем със свръхреакцията на имунната система към някакъв все още неизвестен елемент.

Източник: Proceedings of the National Academy of Sciences (2023). DOI: 10.1073/pnas.2211631120

Скорошни изследвания също така откриват, че фибромиалгията може да е резултат от това, че централната нервна система усилва нервните сигнали, докато те преминават през главния и гръбначния мозък - също по някаква неизвестна причина. Ето защо сега учени решават да проверят идеята, че прекомерното количество неутрофили води директно до болка при пациентите.

Тестовете включват събиране на неутрофили от пациенти с фибромиалгия с необичайно високи нива на клетките и инжектирането им в тестови мишки. След кратък период от време те тестват гризачите, за да проверят дали са станали по-чувствителни към болка от обикновено, и установяват, че отговорът е „да“. Дисекцията показва, че неутрофилите са си проправили път до централната нервна система и са навлезли в сензорните ганглии - вероятно това е източникът на повишената чувствителност към болка, наблюдавана при мишките.

Изследователите твърдят, че откритията им установяват връзка между неутрофилите и болката, свързана с фибромиалгия, което предполага, че терапиите за намаляване на техните нива могат да облекчат значително пациентите.