Възможно ли е цветът на колата да отразява нещо от вашия характер? Често той е пряк психологически сигнал за това как искаме околният свят да ни възприема. Върху този избор влияят много фактори – например възрастта и полът, както и кои са най-достъпните и популярни цветове на пазара. Но това не е всичко.

„Цветовите предпочитания се променят с времето и се различват според съотетния регион и тип автомобил”, казва Нанси Локхрт, маркетинг мениджър по цветовете в Аxalta Coating Systems в Детройт. „Характерът на колата е толкова важен, колкото и характера на купувача. Стилът, дизайнът и марката на возилото могат да повлияят върху избора на цвят.

„Луксозният автомобил е предпочитан най-често в черно или бяло, но малките спортни модели са широко асоциирани с червено и свежи нюанси.”
Може да приемете тези наблюдения със зрънце скептизизъм, но ето какво според експертите казва цветът на колата ви за вашата личност (данните са базирани на проучване на компанията Аxalta  Coating Systems за 2013 г.):

Бяла

Ако колата ви е бяла, вие се стремите да представите на околния свят едно свежо, младо, модерно лице. Сали Огъстин, специалист по психология на средата, посочва, че много съвременни брандове – например Apple – са привлечени към бeлия цвят по същата причина.

Белият цвят предполага, че притежавате вкус и елегантност, казва Марси Купърман, професор по теория на цветовете в Parsons New School for Design в Ню Йорк. Бялото също се асоциира с чистота и честност.

Или пък, ако живеете в пустинен климат и бялото не поглъща топлината толкова, колкото черното, тогава ще искате кола, в която да не се изпечете като курабийки.

„От друга страна бялото е трудно да се поддържа чисто в някои населени места”. Бялата кола има нужда от постоянни грижи. Moже би е идеална за капризни хора, които искат всичко да е перфектно...

Черна

Според доклада на Аxаlta за 2013 г. черното е най-популярният цвят за луксозни коли.

Черното е цветът на изтънчените, казва Огъстин. Помислете за малката черна рокля или за официалния черен костюм. Представяте си дипломати (или по точно шофьорите им) които маневрират внушителните си черни возила по градските улици, или кралски особи, слизащи вечер от някоя лимузина в среднощни нюанси.

„Черното е силен цвят”, казва Купърман. То заявява важност, класика и контрол.

Сребристa

Металическият блясък излъчва новост – представете си приспособления от неръждаема стомана и ултрамодерни технологии. Този цвят показва стремеж към сигурност и стил, твърди Купърман.

Сребристото показва, че имате висок статус в света и не се страхувате да го покажете.

„Този цвят е добра алтернатива – не се цапа така, както бялото и не ви сгорещява както черната кола.” Изглежда повечето американци са съгласни с тази оценка, защото сребристото е третият най-популярен цвят.

Сивa

Има ли разлика между сиво и сребристо? Според Купърман, има.

„Човекът, каращ сива кола, не иска да изпъква.” Сивото е по-неутрално. То няма нужда (или не иска) да е бляскаво като като сребристото, и по този начин излъчва послание за достойнство, традиция и зрялост.

Човекът със сива кола по-малко се интересува от статуса, и повече – от статуквото. Като четвърти  по популярност цвят за кола в САЩ, сивото е поредният неутрален цвят. Просто не така ярък, както първите три. „Сивото е популярно при всякакви марки и модели, казва Локхарт, специалистът от Аxalta – светло, тъмно, с различни оттенъци – има голямо разнообразие.”