През 2012 г. разбиват „Боинг 727“ умишлено, за да проверят кои са най-безопасните места
През 2012 г. телевизионни продуценти от Великобритания, САЩ и Германия решават да разбият „Боинг 727“. Целта? Да отговорят на въпроса „Къде би било най-добре да седна, ако искам да оцелея по време на самолетна катастрофа?“.
Самолетът – пълен до тавана с научно оборудване, кукли с формата на хора и камери – полита под контрола на пилот. Впоследствие човекът изскача от превозното средство и го оставя да бъде пилотирано дистанционно. Всичко преминава изключително гладко – т.е. в края на краищата самолетът се разбива в земята и по-специално – в пресъхналото езерно корито в Мексико. При това с внушителните 225 км/ч.
In 2012, a group of Mexican scientists intentionally crashed a Boeing 727 to test which seats had the best chance of survival pic.twitter.com/exwt4bzeT0
— Historic Vids (@historyinmemes) September 12, 2022
По време на експеримента не пострадват истински хора, макар че куклите преминават през истински ад.
След като преглеждат данните и последиците от катастрофата, учените установяват, че никой от първа класа не би оцелял. Същото важи и за онези в предната част на самолета – горе-долу до ред 7. Тези в средата пък вероятно ще си изпочупят глезените, а най-големи щастливци биха били хората, седящи в задната част на апарата – при тях нараняванията биха били минимални или никакви.
Доказателствата, събрани по време на експеримента, подкрепят и препоръчваната в подобни ситуации фетална поза. Куклите, поставени в нея, успяват да запазят максимално целостта си в сравнение с онези, които просто са седели на седалката (при последните е бил оказан изключително силен натиск върху гърба им).
При стандартната седнала позиция в самолета сте изключително уязвими, рисковете да увредите долната част на гръбначния си стълби и някой летящ предмет да ви удари. Ето защо проф. Синди Бир – биомедицински инженер от Университета Уейн Стейт, която е участвала в експеримента, казва, че феталната позиция е най-добрия начин да предотвратите потенциалните наранявания.
„По отношение на относителна безопасност, според мен предната част на самолета е по-уязвима“, казва Ан Евънс, която доскоро е проучвала самолетни катастрофи за Подразделението за проучване на въздушни инциденти във Великобритания. „Аз бих избрала средата (при крилата) или задната част на фюзелажа.“
Източник: IFLScience