Тримата братя и тяхната съпруга
А как стават разводите в такова семейство? Много лесно. Ако някой от по-младите братя иска да се отдели, просто напуска къщата и създава свое домакинство на друго място. В такъв случай всички деца остават с останалите бащи в семейната ферма, дори да се знае кои са биологичните наследници на отиващия си съпруг.
Братът отцепник не може да се надява на много.
Дори да успее да получи някаква земя, тя ще е много малко, тъй като семейството ще се съюзи срещу него. По-младият брат обикновено не получава друга къща и може да си тръгне със съвсем малко вещи, ако става въпрос за мебели или домакински съдове. Така че този, който е решил да си тръгне, трябва да е наясно, че може да има добър живот не чрез наследеното, а само с усилен труд.
При полиандрията жените са се радвали на реална свобода. На повечето места по света обаче тя като че ли е свързвана преди всичко с възможността да имат няколко сексуални партньори едновременно. Не е така обаче в Тибет. Обществото там дава значителни права на жената, включително и това да наследява фамилното имение, ако няма братя. В такива случаи ситуацията се обръща – жената взема при себе си младоженеца, който идва да живее в семейството й и приема фамилното й име.
Освен икономическите причини, свързани със запазването на семейното богатство, Мелвин Голдстейн предлага и още една интересна теория за съществуването на полиандрията в Тибет.
И това е контрол и намаляване на раждаемостта.
Тибетското общество постигало това, като обричало някои от жените да останат цял живот несемейни. Ученият документира, че през 1974 г. 31 на сто от жените в детеродна възраст (между 20 и 49 години) в Тибет са неомъжени. Тези стари моми продължават да живеят с родителите си, създават свое домакинство или работят като прислужници в други семейства. Някои стават монахини.
В тези случаи се толерират дискретни извънбрачни връзки.
И всъщност много от тези жени имат деца, които отглеждат като самотни майки.
Полиандрията официално е забранена в Тибет след 1951 г., когато Китай завладява страната. Вече е много трудно да се води статистика колко са хората в такъв съюз. С промяната на социалните модели в много области на Тибет полиандрията постепенно отмира, смятат социолозите.
Според учените полиандрията е широко разпространена сред примитивните общества. Те обясняват това с факта, че жените по това време очевидно са били доста по-малко от мъжете. Като се има предвид обаче, че тенденцията навсякъде по света е жените да са по-многобройни от мъжете, този дисбаланс между половете явно е бил поддържан изкуствено чрез умъртвяването на ражданите момичета. В тези общества двама или трима, та дори и седем-осем мъже са били „асоциирани съпрузи” на една жена. Най-фрапиращата или груба форма на полиандрия е, когато тези мъже не са роднини. По-приемлива е, когато са братя. Първият начин на съжителство със сигурност е съществувал в по-древни времена.
Снимка: Guliver / Getty Images
Снимка: Guliver / Getty Images
Снимка: Guliver / Getty Images
Снимка: Guliver / Getty Images
Снимка: Guliver / Getty Images
Снимка: Guliver / Getty Images