5 доказани психологически ефекта, които манипулират решенията ни
Някои решения се взимат лесно. За други сякаш са необходими дни на размисъл, съветване с близки и приятели, докато се уверим, че сме стигнали до правилния избор. И тук се намесва нашето подсъзнание. Според психолозите всяко едно решение е било „предопределено” по някакъв начин, просто сме имали нужда от потвърждение. Ето някои от най-популярните ефекти, които влияят на подсъзнанието ни за взимане на решения.
1. „Ефектът на провала"
Правило ли ви е впечатление как колегите ви започват да се държат по-добре с вас, когато се провалите в нещо - сгафите пред началника например или друго? Същото е и с приятелите – хората са казали, че в нещастието се познават истинските приятели, но всъщност е много по-трудно да бъдеш до някого в неговия успех.
Този психологически факт е познат като „ефект на провала", проверен научно от психолога Елиът Арънсън. Участници в извършен от него експеримент слушали записи на хора, играещи във викторина. На част от записите се чувало как някои от състезателите изпускат чашите си с кафе. Участниците в изследването единодушно посочили като най-симпатични именно тези, които са си разлели кафето. Излиза, че жертвите и онеправданите в някакъв смисъл са по-симпатични, отколкото вечно успяващите и късметлиите.
2. „Ефектът на пигмалиона”
Ако дълго, искрено и напълно вярваш в нещо, то рано или късно ще ти се случи. Това е „ефектът на пигмалиона”, изследван от психолога Робърт Розентал в неговата школа.
В началото на една учебна година той показал на преподавателите в школата си списък на ученици с много високи резултати на тест за измерване на коефициента на интелигентност. Той обаче не отговарял на действителните резултати - Розентал просто избрал и въвел имената на учениците на случаен принцип. В края на годината именно те показали значително по-високи резултати от всички останали. Науката обяснява това с факта, че психологът е създал очаквания към тези студенти, възприети от останалите им преподаватели. По този начин се създава нова реалност. Ето защо се смята, че слабите ученици е малко вероятно да подобрят успеха си с постоянна критика. Вярата във възможностите и насърчението винаги са по-успешни средства за мотивация.
3. „Парадоксът на избора"
Представете си ситуацията – дълго време се колебаете между две или повече дрехи в магазина. Каквото и да изберете, имате чувството, че ще бъдете недоволни. След дълго умуване и консултации се спирате на една от двете дрехи, но си тръгвате с чувството, че все пак другата е била по-добрият избор. Познато, нали?
Дори окончателното ни решение да е правилното решение, пак може да чувстваме неудовлетворение. Този ефект е познат като „парадокс на избора” – колкото повече възможности за избор имаме, толкова по-малко вероятно е да сме доволни от крайния резултат.