На 11.05 в Sofia Event Center списание „Мениджър“ организира второто издание на технологичното събитие Technovation. Ключови експерти от сектора ще обсъдят едни от най-горещите теми, които вълнуват бизнеса в 4 дискусионни панела.

Инвестирането е маратон, а не спринт

2022 г. беше предизвикателна за инвеститорите в технологични компании. Проблемите в банковата индустрия в САЩ няма как да не окажат ефект и върху останалите пазари. Акции на съществен брой технологични компании понякога страдат от свръхреакцията на Уолстрийт. Въпреки това пазарната капитализация на трите най-големи технологични компании - Apple, Alphabet и Microsoft, скача за първото тримесечие на 2023 г. Световният производител на графични процесори и чипове Nvidia пък се изкачи до петото място сред най-скъпите щатски компании. Това показва, че интересът към сектора ще се повишава.

Инвестициите в технологични компании по време на турбулентна икономическа реалност може да са плашещи, но и изключително доходоносни. Технологиите играят жизненоважна роля за стимулиране на икономическото възстановяване и растеж, както и за потенциал да осигурят стабилност и добра възвръщаемост. А когато нови компании залязват толкова бързо, колкото и са се появили, стратегията става по-важна от всякога.

Как може да се подобри местната екосистема, за да има повече играчи от двете страни на барикадата? Към какво се ориентират инвеститорите и как страната ни може да бъде ключов играч на европейската сцена? Какъв профил компании са най-привлекателни за финансиране? Това са въпросите, на които ще търсим отговор в първия панел Investments in tech: staying ahead.

Източник: Shutterstock

Първите 7 на изкуствения интелект започнаха

4 години бяха нужни на Facebook, за да достигне 100 млн. потребители. На Instagram 2 години и половина, а на TikTok – 9 месеца. Сензацията в изкуствения интелект ChatGPT разби всички класации и стигна този ключов момент за около 2 месеца. От платформата за анализи SimilarWeb споделят, че за 20 години интернет никога не се е наблюдавал толкова бърз ръст. Това стресна гиганти като Google и ги принуди да поставят приоритет за развитие върху техния чатбот Bard. Или тихомълком да прати в забвение проекта за метавселена на Facebook, който само преди няколко години беше гръмко обявен. А това са шумните проекти. Под повърхността стоят и проекти като Stability AI с фокус върху изображенията, в който Amazon инвестира без фанфари. Всичко в името на изкуствения интелект.

Перфектната буря се заформя. Всеки ден кипят новини за това колко по-бързо ще навлезе изкуственият интелект и къде, както и кой първи ще остане без работа. Твърде е рано да се каже колко от различните прогнози ще се случат. Но и при появата на интернет и мобилните телефони не сме били сигурни докъде ще стигнем. Състезанието между големи компании и стартъпи очевидно е в ход, както и предстояща сериозна промяна на различни нива в компании и общество. Докъде ще стигне надпреварата в развитието на изкуствения интелект? Кои са секторите, които ще усетят най-бързо ефекта от това? Как можем да си гарантираме ефективни и сигурни отношения с него? Това ще е предмет на дискусия във втория панел AI Era: Hello, I am here.

Източник: Shutterstock

Пренаселеното финтех пространство

Последните няколко години доведоха до много бързо увеличаване броя на компаниите, предлагащи финтех решения. Като старт на този процес може да посочим 2015 г. и от тогава до днес инвестициите за 2022 г. в този сектор са 3 пъти повече. Финтех индустрията постоянно се развива и подобрява, а компаниите в него са над 26,000. Този брой се увеличава страшно бързо – в не толкова далечната 2019 г. бяха около 12,000. Колко от тях ще оцелеят е съвсем друг въпрос.

Това води след себе си достатъчно главоболия и на компании, и на инвеститори. Става по-трудно да се отличат печелившите компании, а потребителите се затрудняват да следят предложенията от всички. Рисковете не са също малко  – ефектът от фалита на SVB от тази година все още не е усетен напълно. Големи технологични компании също имат апетит към разплащанията и това няма как да не притеснява финтех компаниите. Но пък имат златна възможност да постигнат все по-голям дял от пазара. Как ще се привлича вниманието на инвеститорите? Как да се следи темпото на непрестанно променящия се клиент? Колко бързо ще навлизат решенията за embedded finance? Това са част от въпросите, които ще бъдат засегнати в третия панел Fintech 2023: What’s coming?

Източник: Shutterstock

Доброто летене сред облаците

Облачните услуги продължават да се използват все повече в бизнеса, имайки предвид колко компании преместват все повече процеси там, както и установяването на хибридни офиси. Над 98% от организациите използват облака по някакъв начин, независимо дали през SaaS приложения, или изцяло cloud-native мрежа.

Според Canalys световните разходи на компаниите за облачна инфраструктура през 2022 г. са пораснали с 29%, стигайки 247 млрд. долара. Инфлацията на исторически нива оказва влияние и тук, след като трите компании с най-голям дял на този пазар – Amazon, Microsoft и Google, тази година обявиха, че ръстът им се забавя.

Но растежът няма да спре. Новият етап от развитието на пазара обаче предполага по-различен поглед. Ако преди години фокусът беше върху това клауд да се разглежда като услуга, сега е по-различно. Търсят се цялостна облачна инфраструктура, решения за бази данни и анализи и приложенията изцяло в облака. Защо клаудът не е универсален? За какво са готови да харчат компаниите в условията на бурна инфлация? Ще търсим отговори в дискусията на четвърти панел – Flying in the clouds.

Запазете своето място в залата чрез безплатна регистрация на сайта на Technovation 2023 тук.
Очакваме ви на 11.05 от 12:30 часа в Sofia Event Center.

Основни партньори на събитието са iuvo, tbi bank, Bosch Домакински уреди България и BAT Bulgaria.

Събитието се провежда и с подкрепата на Lirex.

Институционални партньори са BASSCOM, AIBEST и Българска стопанска камара.

Медийни партньори са bTV, БНТ, dir.bg и dev.bg.