Дори марсоходите обичат да преследват слънчевите затъмнения.

На 30 септември „Пърси“ (Perseverance) на NASA насочи лявата си камера Mastcam-Z към небето и засне слънчево затъмнение от Марс, като улови как Фобос, един от спътниците на планетата, закрива частично слънчевия диск.

На поредицата от снимки се вижда ясно формата на Фобос - по-голямата от двете малки луни на Марс - която наподобява картоф.

Източник: NASA/JPL-Caltech/ASU

Нито Фобос, нито Деймос - другата луна на Марс - могат да закрият изцяло Слънцето, гледано от Червената планета.  Размерите на Фобос са приблизително 127 на 22 на 18 километра.

Фобос обикаля около Марс на изключително близко разстояние - само 6000 км. За сравнение, орбитата на нашата Луна е на средно разстояние от 384 400 км от Земята. Фобос освен това е пъргав и извършва три обиколки на Марс за един ден.

Снимката на слънчевото затъмнение, направена от "Пърси", не е първата по рода си. По-рано марсоходът засне как Фобос преминава пред Слънцето през април 2022 г. и февруари 2024 г.

Роувърите на NASA "Спирит" и "Опортюнити" наблюдаваха слънчеви затъмнения от Марс през 2004 г., а "Кюриосити" - през 2019 г.

Източник: Live Science