Много неща са се променили, откакто Слънчевата система се е формирала преди около 4,5 милиарда години от облак с форма на диск, в който са се въртели прах и газ.

Веществото, от което се е образувало всичко, е претърпяло сериозни промени - натъпкано е в планети, облъчено е от слънчевата радиация и плазма, променено е от взаимодействието с други атоми.

Поради това е трудно да се разграничат основните компоненти на този първоначален, ранен прахов диск. Но, както се оказва, не е напълно невъзможно.

Международен екип от учени идентифицира следи от материал, съхранен в древна скала, паднала на Земята от Космоса и намерена през 2018 г., който според тях трябва да е произлязъл от протопланетния диск в зората на Слънчевата система.

Това е откритие, което може да ни даде нов поглед върху историята на Слънчевата система и основните градивни елементи, от които се е родило всичко около нас, тук, на Земята, и около Слънцето, преди толкова много еони.

Слънцето, както всички звезди, се е родило в облак от прах. Един по-плътен възел в облака се е сринал под собствената си гравитация, завъртял се е и е намотал материала около себе си в диск, който е захранвал растящата звезда. Когато Слънцето приключило, това, което останало от диска, формирало всичко останало в Слънчевата система: планетите, луните, астероидите, кометите и ледените парчета скала, които съставляват сферичния облак на Оорт, за който се смята, че обгръща всичко това.

Облакът на Оорт е съставен от ледени скални късове, които понякога си проправят път към вътрешната Слънчева система, обикалят около Слънцето и изхвърлят газ и прах. Това са дългопериодичните комети, чиито орбити са от стотици до стотици хиляди години.

Смята се, че облакът на Оорт, който е толкова далеч от Слънцето, е останал относително непроменен от раждането на Слънчевата система и по този начин представлява най-девствения пример за първичния материал, който е съставлявал диска, формирал планетите.

Изучаването на този първичен материал обаче е истинско предизвикателство. Дори когато кометните фрагменти, които го съдържат, изминават дългия път през Слънчевата система, за да навлязат в земната атмосфера, те се разтапят при падането си.

Анализ с трансмисионна електронна микроскопия на някои от кластите в метеорита. (van Kooten et al., Science Advances, 2024)

Така стигаме до метеоритите. Въпреки че в по-голямата си част космосът е празен, кометите и метеоритите понякога се сблъскват. Когато това се случи, е възможно част от кометния материал да се смеси с метеорита и да попадне в него под формата на фрагменти, наречени класти.

Ако този метеорит навлезе в земната атмосфера, той също ще се нагрее - но съдържащите се в него кометни късове могат да останат защитени и да достигнат повърхността непокътнати.

Именно това открива екипът от изследователи, ръководен от космохимика Елишева ван Кутен от Университета в Копенхаген, в метеорит, наречен Северозападна Африка 14250 (NWA 14250).

С помощта на сканиращ електронен микроскоп и спектроскопски анализ изследователите извършват много внимателен преглед на съдържанието на NWA 14250 и на изотопите на различни минерали, открити в кластите му. Те установяват, че минералите в някои класти най-вероятно са с кометен произход, което означава, че метеорити като NWA 14250 могат да представляват инструмент за изучаване на състава на ранната Слънчева система.

Но има и още нещо. Екипът открива, че кластите са много познати: те приличат на онези, открити в други метеорити от външната част на Слънчевата система близо до Нептун, както и в проби, взети от астероида Рюгу.

Според изследователите това подсказва, че, първичният материал е сравнително често срещан (макар и малко трудно достъпен), а съставът на протопланетния диск - относително еднакъв по време на формирането на Слънчевата система.

"Противно на сегашното схващане, изотопният подпис на кометообразуващата област е повсеместно разпространен сред телата от външната Слънчева система, което вероятно отразява важен планетарен градивен елемент във външната Слънчева система", пишат изследователите.

"Това дава възможност да се определи нуклеосинтетичният отпечатък на кометообразуващата област и по този начин да се разгадае историята на акрецията на слънчевия протопланетарен диск."

Изследването е публикувано в Science Advances.