Нов съм, но ще ме харесате!
Първият ден на ново работно място е стресиращ за всеки. Освен че трябва да свикнете с нови хора, вие трябва и да се приспособите към нова среда и (може би) нов маршрут до офиса. Трябва да се запознаете с неписаните правила и норми във фирмата и да зададете правилните въпроси, за да се ориентирате към обстановката. А и да не забравяме всичката работа, която трябва да свършите, за да впечатлите шефа си още през първата седмица. Имайки предвид всичко това, задачата да създадете добро първо впечатление може да ви се струва непосилна.
В идеалния случай вашият работодател ще вземе участие в процеса по вашата аклиматизация и ще се постарае да направи първите ви дни на новото място поне малко по-спокойни. Съществува обаче добра причина да наричаме това „идеалния случай“, тъй като много ръководители не отделят особено време, за да помогнат на новите си служители да се ориентират в обстановката. За щастие, има няколко неща, които самите вие може да направите, за да улесните този процес. Ето три от тях:
1. Научете имената на всички ваши колеги
Това може да звучи като супер очевиден съвет, но срещата с куп нови хора може да ви стресне и обърка. Въпреки това, запомнянето на имената(и позиции) на вашите колеги е най-бързият начин да направите добро впечатление. Старайте се винаги да повтаряте името на човека, с който се запознавате, за да сте сигурни, че сте го чули правилно, а и защото това помага за по-лесното му запомняне. Когато говорите с някой ваш колега, чието име не сте запомнили, не се страхувайте отново да го попитате за него. Когато се върнете на бюрото си, запишете имената и позициите, с
2. Създайте план за първите 90-дни
По време на интервюто за работа и предварителната подготовка за него най-вероятно сте придобили добра представа за проблемите и предизвикателствата, пред които е изправена компанията. Ако имате идея как те могат да бъдат преодолени, то вие може да спечелите вниманието на шефа още от първия си работен ден. В рамките на първата работна седмица трябва да създадете 90-дневен план с лични цели за изпълнение, които да допринесат за успеха на компанията. Основаната идея на този план е да имате някаква цел, по която да работите, докато се аклиматизирате.
3. Четете между редовете и потърсете съюзник
Още в първия работен ден ще осъзнаете, че най-важната информация за фирмената култура на вашата компания не може да бъде открита на нейния сайт или описанието на позицията, за която кандидатствате. По тази причина е много важно да слушате изключително внимателно вашите колеги и да внимавате за малки жестове и детайли от речта им, които могат да ви разкрият много за работната среда в офиса. Ако много хора се оплакват от нещо, което вече е част от вашите задължения, то това трябва да бъде една от първите задачи, с които да за заемете. Ако се оглеждат и понижават тона си, когато говорят за някаква промяна, то това е знак, че тази тема е спорна и че трябва да внимавате, когато я засягате. Много важно е и да намерите съюзник, който да ви разясни как стоят нещата в офиса и какви са взаимоотношенията между различните хора и отдели.
Следвайте тези няколко съвета и ще улесните значително приспособяването си към новото работно място.
Аниса Пирбазари Хортън за FastCompany.com
Източник: Мениджър Нюз