Образователната игра “Климатична фреска” или какво ни казва тя за климата
Много са методите на образованието за устойчиво развитие (ESD), като само малка част от тях адресират изменението на климата. Един такъв метод е Климатичната фреска – работилница под формата на игра, създадена от френския специалист по климата Седрик Рингенбак. Работилницата се базира изцяло на научните доклади на Междуправителствения панел по изменение на климата (IPCC). С помощта на комплект от 42 илюстровани карти и опитен фасилитатор, участниците в работилницата научават най-важното за изменението на климата по леснодостъпен начин в рамките на 3 часа. Серия от Климатични фрески ще бъдат проведени като съпътстващи събития към 61-вата пленарна сесия на IPCC от 26 юли до 2 август.
“През последните години в Европа се наблюдава тревожно нарастване на конспиративните теории, които отричат изменението на климата, особено в контекста на екстремни метеорологични явления.” Така започва докладът на Европейската мрежа за стандарти в проверката на фактите (European Fact-Checking Standards Network), който описва конкретни случаи на целево заблуждаващи кампании в няколко европейски страни. Оказва се, че във времена на безпрецедентни промени в биоразнообразието и климатичната система, все по-трудно се ориентираме кое е факт и кое заблуждаваща информация.
Съществуват обаче неформални методи за обучение, с помощта на които можем да навлезем дълбоко в научните основи на тези промени. Образованието за устойчиво развитие (ESD) е отговорът на UNESCO на спешните предизвикателства, с които се сблъсква планетата и почти всички методи са насочени за постигане на целите на хилядолетието (SDGs). Според данни на UNESCO
40% от учителите се чувстват уверени да преподават за изменението на климата, но само 20% могат да обяснят добре как да се предприемат действия.
Също така почти половината от формалните учебни програми в 100 страни въобще не споменават изменението на климата. Затова се ползват неформални методи, които съпътстват и подпомагат формалното образование.
Някои от тези методи се наричат фрески, пъзели или мозайки и се играят с карти. Примерите са много: „Фреската на биоразнообразието“, „Фреската на засушаването“, „Фреската на кръговата икономика“, „Фреската на осъзнатата еволюция“ и т.н.
В България придоби популярност „Климатичната фреска“ –
тричасова работилница, в която с помощта на опитни фасилитатори, участниците си спестяват прочитането на няколко хиляди страници трансдисциплинарен научен текст от последния доклад на Междуправителствения панел по изменението на климата (IPCC) и вникват бързо в научните основи на климатичните промени и ефектите от тях.
Вихрен Митев – един от фасилитаторите в България, споделя, че за него всичко е започнало във Франция, когато е подписано Парижкото споразумение. „Покрай развитието на организацията имах възможност да участвам в COY15 и COP25 в Мадрид, където за първи път видях “Климатичната фреска”. Уъркшопът е много добре премислен и изключително ефективен. Това си проличава и в бързото му разпространение.“
Цветелина Томова, друг активен фасилитатор, казва: „След изиграването на фреската, знаех, че искам да се обуча за фасилитатор и да водя фрески аз самата.“ А Ирина Илиева допълва: „Беше любов от пръв поглед – една приятелка ме покани, участвахме в играта и веднага станах фасилитатор. Винаги съм имала интерес към устойчивия начин на живот и опазването на околната среда и по-точно как отделният човек може да допринесе за подобряване на ситуацията“.
„Синът ми, Тома, ми предложи да я направим на български в края на 2021 г.“, споделя единият национален координатор – Мартин Заимов, като посочва времето, когато започва развитието на метода в България.
Вече над 3000 българи са участвали в работилници, проведени от 120 обучени фасилитатора от 2021 г. насам.
В света фасилитаторите са над 75 000, а участниците във фрески – над 1.7 милиона души.
Методът се базира на груповата работа и колективната интелигентност –
групата участници успява да сглоби всички причинно-следствени връзки по отношение на изменението на климата без никаква подготовка и само с подсещащи въпроси и допълващи факти от страна на фасилитатора.
Запитани защо са избрали именно този метод, за да разпространяват науката зад климатичните промени, фасилитаторите на “Климатичната фреска” отговарят така: На Ирина ѝ „харесва, защото е достъпен и лесен начин хората да научат и разберат как действията водят до процеси и последствия в околната среда“. За Вихрен методът е полезен защото е научил много нова информация и е станал част от международна общност. Според Цветелина, най-впечатляващото е ефективността на играта – „Климатичните промени са сложен и многопластов проблем, който аз съм изучавала няколко години и все още продължавам. “Климатичната фреска” обаче успява да предаде огромно количество знание и да мотивира хората да действат. За три часа участниците остават с разбиране и осъзнаване на проблема.“
При формалното образование учителите обучават, а учениците учат.
При неформалните методи има и двупосочен обмен на идеи и познание. Дали това е така и в “Климатичната фреска”?
Цветелина споделя, че когато говори за историческите нива на въглероден диоксид, представя изследванията на ледени ядки от ледените полета и понякога я питат как знаем, кога е имало ледникови и междуледникови епохи: „Доскоро не знаех, но научих от един участник във фреската, че се използва деутерий за засичане на високи температури и че е изотоп на водорода. Готино беше, защото науката за климата ми стана малко по-ясна в този момент.“ А Ирина добавя, че „някои групи и участници са много емоционални и оживено убеждават останалите участници в определена теза.“ Мартин харесва, когато възникнат „учудващи и трудни въпроси или идеи за бъдещето защото научавам нещо ново“.
“Климатичната фреска” се състои от няколко етапа – в първите 90 минути се редят 5 групи карти, като се търси причината и следствието, като картите се свързват с множество линии – едно е парниковия ефект с повишаването на температурата, а съвсем друго е промяната на киселинността на океана, но все пак и двете имат връзка с повишаването на концентрацията на въглеродния диоксид. На всеки етап участник от групата разказва как се е стигнало до тази подредба, а фасилитаторът пита уточняващи въпроси и дава напътствия, ако групата е тръгнала в погрешна посока. След като картите са наредени, участниците са оставени, рисувайки и творейки за около половин час, да осъзнаят всичко, което са прочели и научили. Следващият етап е споделянето на емоции свързани с научените факти – този етап се оказва ключов, защото в първия етап на играта се натрупва много напрежение. След това има кратка презентация на научни факти и актуални данни. Но това ли е всичко? Не пропускаме ли нещо важно?
Цветелина ни подсеща, че „това трябва да е частта с обсъждането на решенията. Винаги ще има някой там, който ще ме изненада. Тогава се вижда всъщност дали хората са мотивирани, ядосани или дори безразлични. Така разбирам дали в тези три часа съм успяла да предам посланието на фреската“. Ирина я подкрепя – „като участник най-много ми харесва предлагането на решения за устойчивост„.
Но Цветелина продължава с нещо важно: „често хората спорят един с друг. Понякога това ми показва как все още съществува много силна дезинформация относно климатичните промени. От друга страна, често виждам в тези спорове и че хората дълбоко се вълнуват и засягат от тези въпроси. Споровете с жар идват от теми, които засягат пряко живота на хората и те често имат проблеми, които остават недоизказани и нечути.“
По време на предстоящата пленарна сесия на IPCC в София, като съпътстващи събития ще се проведат и няколко публични “Климатични фрески” в зала 4 в Топлоцентрала.
Ето някои от тях:
- 26.07.2024 от 17:00 до 20:00 ч., https://bit.ly/3Wm45lC
- 29.07.2024 от 17:00 до 20:00 ч., https://bit.ly/3WniIVC
- 30.07.2024 от 10:00 до 13:00 ч., https://bit.ly/466pceO
- 31.07.2024 от 10:00 до 13:00 ч., bit.ly/3W8d5cA (Обучение за фасилитатори)
Допълнителна информация за събитията може да бъде открита тук.
Автор: Асен Ненов / Климатека
Асен Ненов е автор на Климатека, еколог, учил е биотехнологии, занимавал се е с изчислителна биология и биоинформатика в Института по биофизика и биомедицинско инженерство (ИББИ) към БАН. Работил в сферата на потребителската защита в асоциация “Активни потребители” и с BEUC. Пише за критичното потребление и за мащабната екологична катастрофа, като е сред инициаторите на първата група по дерастеж (degrowth) в България. Разработвал е образователни единици за неформално образование за устойчиво развитие за Фондация Екоцентрик, Сдружение Екосистем Юръп и Junior Achievement. Съучредител е на Институт кръгова икономика (ИКИ); член е на „Анонимните климатици”, “За Земята” и Кооперация “Хранкооп София”.