Време е за нашия месечен обзор на астрономическите явления. Какво по-интересно ни очаква през май 2024 г?

Пикът на Ета Аквариди

Всяка година от края на април до средата на май Земята преминава през останките на Халеевата комета (1P/Halley) и резултатът от това е красив метеорен дъжд, чийто пик е на 6 май.

Ета Акваридите са известни със своята скорост – те навлизат в земната атмосфера с 66 км/с и образуват дълги, сияещи следи след себе си. Според American Meteor Society могат да траят от няколко секунди до минути.

Хората, живеещи в Северното полукълбо, ще могат да видят от 10 до 30 метеора на час.

Прословутите опашки на Ета Акваридите. Тенеси, 2013 г. Източник: NASA

Метеорите често се наричат и падащи звезди заради проблясъците от светлина, предизвикани от прахта и скалните фрагменти (някои са големи колкото песъчинка), които изгарят в атмосферата, докато Земята преминава през опашката на кометата.

Те се кръщават на съзвездието, от което идват. В този конкретен случай – Водолей (Aquarius). Реално погледнато на небосовода изглеждат така, сякаш идват от всички посоки, тъй че не е необходимо да ги търсите на конкретно място. Просто погледнете нагоре!

Както обикновено, най-хубаво е да наблюдавате подобно събитие на място, където няма изкуствена светлина в часовете преди изгрев. Освен това на очите ви са необходими около 30 минути, за да се нагодят към тъмнината, тъй че се облечете топло, вземете си одеяло и се настанете удобно.

Кометата C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS)

На 16 май C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS) ще бъде най-близо до Земята - на 1,746 AU (1 астрономическа единица е равна на средното разстояние между центъра на Земята и Слънцето, т.е. на голямата полуос на земната орбита).

Източник: Wikimedia Commons / Filipp Romanov

През май и юни ще е видима цяла нощ.

Планетата джудже Церера

Планетата джудже Церера започва ретроградно движение (около противостоянието със Слънцето). В този период тя ще бъде най-ярка и видима цяла нощ.

Церера, заснета от Dawn през май 2015 г. Източник: Wikimedia Commons

Церера е най-близката планета джудже. Тя се намира във вътрешната част на астероидния пояс на Слънчевата система на разстояние 263 милиона километра от Земята.

Открита е открита на 1 януари 1801 година от астронома Джузепе Пиаци в обсерваторията на град Палермо, в Италия. Отначало Церера е приета за пълноценна планета от Слънчевата система, а през 1802 г. е класифицирана като астероид. На 24 август 2006 година, във връзка с уточняване на понятието „планета“ от Международния астрономически съюз, е определена като планета джудже.

Фази на Луната

8 май - Луната е в новолуние.

23 май - пълнолуние. Луна "Цвете".

А защо "Цвете"? Лунните цикли са особено важна част от човешките култури по света и често се наименуват на събития или флора и фауна, характерни за месеца. Ето защо тази през май (която на практика е в разгара на пролетта) е наречена уместно "Цвете".

Какво още?

6 май в 01:00 ч - Луната е в перигей. Разстояние до Земята 363 163 км.

10 май в 00:00 ч - Меркурий е в най-голяма западна елонгация 26°. Утринна видимост.

17 май в 22:00 ч - Луната е в апогей. Разстояние до Земята 404 640 км.

19 май в 18:00 ч - астероидът (2) Pallas е в противостояние на Слънцето.

Повече информация: официален сайт на "Астрономически календар", фейсбук страница, блог.